Gezondheidszorgmarketing is heel specifiek waarbij er aandacht moet zijn voor de wetgeving. Hierdoor moeten professionals creatief aan de slag in een medisch communicatiegebied dat wordt beheerst door deontologie en wetgeving. Met deze drie creatieve oplossingen willen we jou op weg helpen in dit complex vakgebied.
Social media marketing
Vanwege hun waarde als middel om informatie te verspreiden, zijn afbeeldingen en video’s van vitaal belang voor een sociale media marketingstrategie. De hoop is dat zorgprofessionals deze content als voorbeeld zullen gebruiken bij het bespreken van ziektes met patiënten. Het is een vorm van content marketing voor het bedrijf, die de reputatie als zorgverlener vergroot en hem kan helpen om meer bekendheid te krijgen.
Een goed voorbeeld is het gebruik van YouTube, de tweede grootste zoekmachine ter wereld. Om de zichtbaarheid van een website via dit kanaal te vergroten, geven zorgprofessionals de video’s best prominent weer op hun website door hierop deze in te sluiten. Zo kunnen zoekmachines ze namelijk gemakkelijk terugvinden en de zichtbaarheid ervan verder vergroten.
Autoriteit straalt uit
Door actief te zijn op sociale media en regelmatig goede artikels te delen op je eigen of externe websites, kun je als farmaceutisch bedrijf of medische instelling laten zien dat je een autoriteit bent op het gebied van medische informatie.
Hierbij zijn getuigenissen krachtig. Als andere mensen iets waarderen, zullen wij het zelf ook waarderen. Daarom maak je ze het best zo uniek mogelijk. Aan de hand van bijvoorbeeld beeldmateriaal of geschreven tekst maak je de boodschap betrouwbaarder en dus persoonlijker. Zo spelen we in op het sociaal bewijs binnen onze maatschappij. Op die manier nemen mensen het gedrag of acties van andere personen over, waarbij het doel is om in contact te komen met jouw bedrijf.
Communiceer op een menselijk niveau
Een gevaar van digitalisering is dat het menselijk contact wegvalt. Persoonlijk contact is net van cruciaal belang om te communiceren naar je doelgroep. Een eigen en toegankelijke schrijfstijl is daarom cruciaal. De medische sector zit vol met moeilijke begrippen. Pas daarom de communicatiestijl aan je doelgroep aan en communiceer open door de relatie tussen de zorgverlener en zorgbehoevende centraal te plaatsen.
Het is tijd om serieus aan de slag te gaan met online gezondheidszorgmarketing. Naast de correcte strategie met aandacht voor de huidige wetgeving, kan je met bovenstaande tips de online marketing in jouw organisatie naar een hoger niveau tillen.
Nieuwsgierig geworden hoe je in de medische sector aan digitale marketing kan doen? Contacteer ons voor meer informatie.