UX

Verbeter de gebruikerservaring (UX) van je website: 8 tips voor meer succes

Een aangename gebruikerservaring kan het verschil maken tussen een website die succesvol is in het bereiken van haar doelen en doelgroep en een die voorbijgestoken wordt door de concurrentie. Hoe creëer je nu eigenlijk een gebruiksvriendelijke website? Met de volgende tips ben je al een heel eind op weg om jouw UX te versterken!

Wat is user experience (UX)?

User experience, afgekort UX, betekent letterlijk ‘gebruikerservaring’. Het verwijst naar alle interacties die een persoon heeft met een product, dienst of systeem.

In het geval van websites en apps draait UX dus om de ervaring die gebruikers hebben tijdens het bezoeken en gebruik ervan. Een goede gebruikerservaring zorgt ervoor dat gebruikers zich welkom voelen, snel de informatie vinden die ze zoeken en uiteindelijk de gewenste actie ondernemen.

Of dit nu een aankoop is, het inschrijven voor een nieuwsbrief of gewoonweg contact opnemen, een positieve UX is belangrijk voor het succes van je website.

1. Ken je doelgroep

Voordat je met het ontwerpen begint, is het belangrijk om te weten wie je ideale bezoeker is. Wat zijn hun behoeften en verwachtingen? Op die manier kun je content creëren die relevant is en aansluit bij hun zoektocht naar informatie.

Ken je doelgroep Bron: Freepik

2. Maak het visueel aantrekkelijk, maar niet te druk

Less is more als het gaat om webdesign. Vermijd het overladen van je website met te veel toeters en bellen. Een eenvoudig en helder ontwerp zorgt voor een betere gebruikerservaring. Het maakt het bovendien gemakkelijker voor bezoekers om iets terug te vinden.

Maak het visueel aantrekkelijk, maar niet te druk Bron: https://www.apple.com/benl/ipad/

3. Maak navigatie intuïtief

Stel je voor dat je een kledingwinkel binnenloopt waar de rekken overvol zitten en er geen logische indeling is. Precies zo voelt een bezoeker zich op een website met een chaotische structuur en onduidelijke navigatie. Zorg ervoor dat de navigatie van je website intuïtief en gemakkelijk te begrijpen is. Gebruik duidelijke menu’s & categorieën en zorg ervoor dat bezoekers moeiteloos kunnen navigeren tussen verschillende pagina’s. Om bezoekers makkelijk en snel iets te laten opzoeken op jouw website is het toevoegen van een zoekfunctie essentieel.

Maak navigatie intuïtief

Bron: https://www.semrush.com/blog/10-ux-design-examples-to-get-inspired/

4. Optimaliseer voor mobiel gebruik

Uit een onderzoek van Statbel blijkt dat maar liefst 92% van de internetgebruikers surft via hun smartphone. Met het groeiende aantal mobiele gebruikers is het belangrijk om je website te optimaliseren voor mobiele apparaten. Zorg ervoor dat je website responsief is, wat betekent dat het zich automatisch aanpast aan verschillende schermformaten.

Optimaliseer voor mobiel gebruikBron: https://support.google.com/google-ads/answer/7323900?hl=nl

5. Zorg ervoor dat je website snel laadt

Niets is frustrerender voor een gebruiker dan een trage website. Zorg ervoor dat je website snel laadt door afbeeldingen te optimaliseren, onnodige plug-ins te vermijden en gebruik te maken van caching-technieken zoals browser caching, server-side caching, CDN caching, …

Zorg dat je website snel laadt

Bron: https://www.combell.com/nl/blog/laadtijd-website-alleen-supersnel-is-goed-genoeg/

6. Gebruik duidelijke call-to-actions (CTA’s)

Stuur je bezoekers in de juiste richting door duidelijke call-to-actions te gebruiken. Of het nu gaat om het invullen van een formulier, het plaatsen van een bestelling of het abonneren op een nieuwsbrief, zorg ervoor dat je CTA’s opvallen en gemakkelijk te vinden zijn.

Gebruik duidelijke call-to-actions

Bron: https://blog.finpay.com/good-patient-financial-experiences-should-bestandard-practice

7. Maak je website lees- en scanbaar

Bezoekers lezen websites niet elk woord, ze scannen de pagina. Gebruik bullet points, opsommingen, infographics of korte video’s om je content scanbaar te maken. Om de content leesbaar te maken kan je gebruikmaken van leesbare lettertypes in een fontgrootte tussen de 14px en 20px en zorg je voor voldoende contrast tussen tekst- en achtergrondkleur. Schrijf in actieve werkwoorden en vermijd jargon of te lange zinnen.

Maak je website lees- en scanbaar

Bron: https://factortachtig.nl/blog/leesbaarheid-typografie-website/

8. Test en optimaliseer

Last but not least, blijf testen en optimaliseren. Gebruik A/B-testen om verschillende ontwerpelementen en functies te testen en ontdek wat het beste werkt voor je doelgroep. Blijf luisteren naar feedback van je bezoekers en pas je website hierop aan.

Test en optimaliseer

Bron: https://towardsdatascience.com/how-to-conduct-a-b-testing-3076074a8458

 

Door deze tips te volgen, kan je een website creëren die niet alleen visueel aantrekkelijk is, maar ook een geweldige gebruikerservaring biedt. Benieuwd hoe Stairway de gebruiksvriendelijkheid van jouw website kan verbeteren? Neem dan vandaag nog contact met ons op.

Meer blogs

Social search

Social Media als zoekmachine: zoek je het op Google of op TikTok?

Social Media: dé nieuwe zoekmachine? De opkomst van social search heeft de manier waarop social media gebruikt wordt totaal veranderd. Het is een populaire trend, vooral onder jongere generaties, om social media te gebruiken in plaats van Google voor al hun opzoekwerk. Zo gebruikt 74% van Gen Z TikTok Search en verkiest 51% dit platform boven Google! Lees hier hoe platforms zoals TikTok & Instagram, Google inhalen als vertrekpunt voor een online zoektocht.

Lees meer
E-mail marketing automation

E-mail marketing automation: bespaar tijd en geld

Een contentkalender is een strategische planningstool waarmee je overzicht, consistentie en focus creëert in je contentmarketing. Een contentkalender dient als een schema waarbij content vooruit wordt gepland voor de komende periode. Het dient als duidelijk overzicht van de kanalen, de periode, de copy en bijhorende visual(s), en targeting. Lees verder om te ontdekken hoe jouw bedrijf het meeste kan halen uit een contentkalender, inclusief zaken waar je rekening mee moet houden. We delen ook enkele handige tips en tricks.

Lees meer
Contentkalender

Zo bouw je een goede contentkalender voor jouw bedrijf: een effectieve gids

Een contentkalender is een strategische planningstool waarmee je overzicht, consistentie en focus creëert in je contentmarketing. Een contentkalender dient als een schema waarbij content vooruit wordt gepland voor de komende periode. Het dient als duidelijk overzicht van de kanalen, de periode, de copy en bijhorende visual(s), en targeting. Lees verder om te ontdekken hoe jouw bedrijf het meeste kan halen uit een contentkalender, inclusief zaken waar je rekening mee moet houden. We delen ook enkele handige tips en tricks.

Lees meer

Antwerpse Steenweg 144/0102
9080 Lochristi
+32.(0)9 328 10 07
up@stairway.be