Innoveren in de gezondheidszorg? Dat doe je door de dokter tot bij de patiënt te brengen.
Met Doktr lanceerde Proximus zich in de e-health met een innovatieve service waarmee je een dokter kan spreken waar en wanneer je wilt. Stairway hielp mee de app in de markt te zetten en te laten groeien.
Alles start bij de gebruiker
De gezondheidszorg in België werd tot nu toe steeds sterk vanuit de arts benaderd. Wat als je het nu eens omdraait en de patiënt centraal stelt? Met Doktr kies je zelf om een arts te spreken volgens jouw agenda en waar het jou uitkomt. Niet langer meer nodeloos tijd verliezen met maken van een afspraak en wachten in de wachtkamer van de dokter dus. In coronatijden is dat laatste liever iets wat je wilt vermijden. Voor huisartsen betekent het dat ze meer patiënten kunnen helpen in dezelfde periode. Een digitale assistent stelt namelijk vooraf al enkele vragen aan de patiënt waarvan de antwoorden voor de consultatie worden gedeeld met de huisarts. Het helpt hen om zo de druk op hun huisartsenpraktijk te verlagen. Beginnende huisartsen kunnen bovendien hun praktijk zo vlotter uitbouwen.
Testen en je inspanningen meten
Vooraleer de Doktr app voor het grote publiek gelanceerd werd, konden werknemers van Proximus en hun gezin deze zelf al downloaden en gebruiken. Ook wie zich voor de lancering als geïnteresseerde opgaf via de Doktr-website, kon als eerste met de app kennismaken. Naast de groep van beta-testers vormden zij een extra groep aan gebruikers die feedback kon geven op de app. Hierdoor kon deze verder verfijnd worden waardoor de gebruiksvriendelijkheid toenam.
Het mediaplan dat bij aanvang was vastgelegd, werd op basis van testen en een constante opvolging door Stairway bijgestuurd (in functie van de noden van Doktr). Zo verschoof de focus van awareness naar conversiegerichte marketing gericht op het aantrekken van gebruikers en huisartsen. Het resultaat? Een cost-per-download die op 6 maanden tijd daalde met 57% en de kost om een nieuwe gebruiker aan te trekken nam met liefst 61% af naar € 1,79. De downloads en gebruikers daarentegen stegen respectievelijk tot 105.911 en 18.710 na 6 maanden.
downloads + 105.000 na 6 maanden
Ook het opvolgen van de resultaten van de lopende campagnes, zorgde er voor dat het advertentiemateriaal aangepast werd. Zo genereerde de Universal app campagne* nog meer downloads door nieuwe beelden en copy te voorzien (afgestemd op de actualiteit). Hierdoor voorkom je moeheid bij je doelgroep en verhoog je de relevantie van je boodschap.
*Een campagne die een app promoot en de doelgroep op verschillende plaatsen in het Google-netwerk (Display Netwerk, YouTube, enz.) bereikt met tekstuele advertenties en video’s.
Om een overzicht te houden op de budgetten en de resultaten die hiermee behaald werden, werd een Marketing ROI model door Stairway geïntroduceerd. Hierdoor kon er vlot geschakeld worden door budgetten van onderpresterende kanalen naar beter presterende kanalen te verschuiven. Zo kon er vlot toegewerkt worden naar betere resultaten. Na een focus op downloads kozen we ervoor om te optimaliseren voor succesvolle registraties van gebruikers. Hiervoor voeden we de digitale kanalen met conversiegegevens via de Adjust SDK die in de Doktr app geïntegreerd werd.
Nieuwsgierig naar hoe we jouw producten of diensten in de markt kunnen zetten? Laat het ons hier weten!
Leer je doelgroep kennen en durf deze in vraag te stellen
Waar je zou verwachten dat een jonge generatie als twintigers, vertrouwd met de smartphone, eerder de app zouden gebruiken, zagen we net een andere beweging. De app zag eerder een breed gebruik tot zestigers en zeventigers die de app downloaden en beginnen gebruiken. Via een gerichte social media campagne merkten we op dat zorgprofessionals zoals thuisverpleegkundigen, kinesisten, enz. zich sterk geïnteresseerd toonden in de Doktr app voor eigen gebruik. We bevestigden daarnaast de hypothese dat in Brussel meer mensen geen vaste huisarts hebben en nood kunnen hebben aan de Doktr app via een app install campagne op social media.
We merkten op dat een campagne via social media om huisartsen aan te trekken niet de verwachte resultaten haalde. Er werd overgeschakeld naar een meer persoonlijke aanpak door huisartsen rechtstreeks telefonisch te contacteren. Het Doktr-team groeide met een sales-persoon die zich hierop focuste (met ondersteuning van een callcenter) en waardoor er steeds meer huisartsen beschikbaar kwamen voor de gebruikers van de app. Stairway hielp samen met een designer van Proximus’ design agency in het voorzien van de nodige brochures die gebruikt konden worden om huisartsen te informeren en te overtuigen contact op te nemen.
Laat je zien en horen en werk samen met je stakeholders
Het gezondheidszorglandschap in België kent verschillende stakeholders met overheidsinstanties zoals het RIZIV en de ministers van Volksgezondheid maar ook huisartsenverenigingen en de ziekenfondsen. Op lokaal niveau zijn er nog de huisartsenwachtposten en de regionale artsenkringen waarin huisartsen samenwerken. Een duidelijke communicatie naar hen toe helpt om hen Doktr te leren kennen en hen de mogelijkheden van Doktr in het bestaande eco-systeem te laten zien.
Niet alleen samenwerken met stakeholders helpt je om een innovatieve app in de markt te zetten. Ook een uitgekiend contentmarketingplan met pijlers, content formats en kanalen, verhoogt je zichtbaarheid sterk. Aan de hand van een contentkalender werd de content ingepland om verspreid te worden. Door de content te promoten, bereikten we steeds meer Belgen met onze boodschap. Ze versterkten bovendien de lopende performance campagnes. Dit resulteerde in een steeds verder stijgende conversieratio van download naar gebruiker.
Benieuwd naar een contentmarketingplan voor jouw producten of diensten? Contacteer ons via het contactformulier.
Wat werkt voor de ene, werkt daarom nog niet voor jou
Influencer marketing maakt sterk opgang en vele bedrijven maken succesvol gebruik van influencers om hun boodschap te verspreiden naar bepaalde doelgroepen. Doktr schakelde enkele micro-influencers in om de Doktr app in enkele getuigenissen op Instagram onder de aandacht te brengen. De influencers waren vrij om dit zelf creatief in te vullen. De impact van deze campagne bleek minder groot dan vooraf verwacht. Door te testen kom je dus te weten of een bepaalde aanpak werkt voor jou of net niet.
Zorg dat je snel kan schakelen
Om snel te kunnen schakelen, is het belangrijk om snel te kunnen communiceren met de spilfiguren in je team. Niet alleen het marketingteam maar ook de andere teams vormen een niet te onderschatten schakel in het vlot uitwerken van je marketingplan.
Binnen het Doktr team werd er zo agile mogelijk gewerkt waardoor er snel ingespeeld kon worden op de actualiteit of deadlines die snel verschoven. Ook tools zoals Trello, Monday.com en Growthtribe werden gebruikt om vlot acties te communiceren naar elkaar en op te volgen.
Wil je een sterke digitale marketingstrategie die je laat groeien?
Contacteer ons.