Beluister deze case als AI podcast (Engelstalig)
Stel je voor: drie dagen lang ondergedompeld in metalmuziek, omringd door gelijkgestemden. Een festival waar je niet alleen naar de beste metalbands luistert, maar waar je ook je creativiteit de vrije loop kan laten en nieuwe vrienden kan maken. Dat is Alcatraz Open Air.
Alcatraz biedt je die unieke ervaring, en dat alles met een ongeëvenaard gemak. Van het moment dat je je ticket koopt tot het moment dat je weer naar huis gaat, staat alles in het teken van jouw plezier. Bovendien lanceerden ze dit jaar hun eigen mobiele app boordevol festivalinfo.
Alcatraz heeft in de afgelopen jaren een indrukwekkende groei doorgemaakt. Dankzij de inzet op experience, een fantastische line-up met Belgische en internationale topbands en een slimme marketingstrategie, voor het tweede jaar op rij ontwikkeld en uitgevoerd door Stairway Digital Marketing Experts, is het festival erin geslaagd om een steeds groter publiek aan te trekken en een sterke band op te bouwen met zijn fans. Het is niet voor niks dat Alcatraz verkozen is tot “Het beste festival van België 2024” door Studio Brussel.
Duidelijke stijging in festivalgangers en omzet
Het doel was duidelijk: Alcatraz Open Air wilde haar positie als toonaangevend metalfestival in België versterken en het aantal bezoekers vergroten. Daarnaast wilde het festival haar zichtbaarheid vergroten in buurlanden zoals Nederland en Noord-Frankrijk.
Met liefst 34% meer festivalbezoekers en 67% meer omzet uit ticketverkoop op 2 jaar tijd, is Alcatraz Open Air doorgegroeid tot het grootste metalfestival in België, op Graspop na.
Slimme contentmarketingstrategie
Alcatraz Open Air vindt weerklank bij vele metal-muziekliefhebbers uit België, de buurlanden maar ook tot ver daarbuiten. Door een mix van triggerende & informatieve content formats op basis van goed gekozen contentpijlers, zag het metal festival haar volgers op Facebook en Instagram in 2023 groeien met respectievelijk 22% en 18%. Daarnaast ging de doelgroep 22% meer in interactie met haar content op Facebook en tot 100% meer op Instagram.
Als content heeft Stairway Digital Marketing Experts ingezet op posts die onder meer de ticketverkoop boosten en interactie met de doelgroep op een leuke manier triggerden, met als doel om ‘fear of missing out’ (FOMO) te creëren.
Voor Stairway was het natuurlijk dankbaar om voor zo een goed “product” de content te verspreiden. Als het product niet goed is, kan je zoveel marketing doen als je wil maar ga je geen resultaat krijgen.
Organische content versterken door betaalde promotie
Door organische content verder te versterken via betaalde promotie zag het festival haar bereik op Facebook bijna verviervoudigen in 2 jaar tijd. Op Instagram vestigde Alcatraz Open Air een record met liefst 36 keer meer bereikte metal-muziekliefhebbers in dezelfde periode.
Om de groeiende groep van Franstalige festivalgangers uit België en Noord-Frankrijk verder aan te spreken, werd sinds de editie van 2024 de organische content ook in het Frans gepromoot via advertenties op Facebook & Instagram. Dat leverde met 6.235 extra websitebezoekers uit deze regio’s duidelijk op.
Grotere doelgroep bereiken via SEA- & Display-campagnes
Naast branded Search-campagnes voorzag Stairway Digital Marketing Experts ook Search-campagnes gericht op wie in België, Nederland & Noord-Frankrijk via Google zoekt op namen van metal-artiesten en bredere gerelateerde keywords. Dit werd verder uitgebreid met een reeks banners die als display-campagne liep. Zo versterkte Stairway de zichtbaarheid van Alcatraz bij een interessante potentiële doelgroep die nog niet de stap zette naar het festival. Dat resulteerde in 13% meer verkochte tickets.
Alcatraz als hospitality partner & brand uitspelen
Met zowel sponsoringformules als een hospitalityformule voor bedrijven (en organisaties) vormt Alcatraz als sterk merk ook voor hen een interessante partner. Stairway ondersteunde Alcatraz bij de uitwerking en promotie van de posts waarbij haar partners in de kijker werden gezet. Ook schakelde Stairway LinkedIn in om hun hospitalityformule bij een geselecteerde groep van bedrijven onder de aandacht te brengen.
De partners en potentiële partners die aanwezig waren en ook een blik achter de schermen kregen, waren onder de indruk van de organisatie.
Stairway mocht zelf ook schitteren op de socials van Alcatraz én naast de diverse podia!
We vonden de samenwerking met Stairway een absolute meerwaarde. Jullie hebben onze partners op een leuke manier onder de aandacht gebracht, telkens met een leuke link naar ons festival én indien mogelijk er ook nog een prijs of give-away aan gekoppeld. De copy en look & feel lagen ook helemaal in lijn met wat jullie voor onze eigen content doen. Onze partners waren alvast enthousiast. Voor mij zeker en vast een winnende combinatie.
Conclusie
Met een geslaagde combinatie van een fantastisch aanbod, sterke merkidentiteit, creatieve content en gerichte campagnes heeft Alcatraz Open Air de afgelopen jaren een indrukwekkende groei doorgemaakt. Stairway is trots om daar aan meegewerkt te hebben.