Voedselverspilling is een uitdaging die iedereen aangaat. Net daarom hebben we bij Stairway met veel enthousiasme de handen in elkaar geslagen met IDM (Intercommunale Durme-Moervaart) en diverse andere Vlaamse intercommunales. Ons doel? Het bewustzijn vergroten over voedselverspilling en mensen inspireren om in actie te komen. En dat deden we met een flinke dosis creativiteit en een sterk team van ambassadeurs!
Sportief de krachten bundelen
In samenwerking met OVAM, Vlaco en Foodwin zijn er drie frisse spots gelanceerd die op een speelse manier aandacht vestigen op voedselverspilling. Stairway stak zijn expertise in de promotie van deze short video’s via YouTube, TikTok, Instagram en Facebook.
Drie Belgische topatleten, Hans Van Alphen, Jolien Boumkwo en Cedric Sorgeloos, sloten zich aan bij de campagne. Deze sporthelden verleenden niet alleen hun naam aan het initiatief, maar deelden ook praktische tips om voedselverspilling tegen te gaan. Zo inspireerden ze mensen om zelf kampioen te worden in het verminderen van verspilling.
Krachtige online aanwezigheid
Om onze boodschap kracht bij te zetten, hebben we een slimme mix van creatieve en interactieve content gebruikt. Van grappige video’s tot masterclasses en inspirerende tips: we creëerden een platform dat het gesprek over voedselverspilling op gang bracht. Dit zorgde voor meer betrokkenheid en maakte het onderwerp toegankelijk voor iedereen. Via TikTok, YouTube, Facebook en Instagram bereikten we verschillende doelgroepen, met indrukwekkende resultaten als gevolg:
TikTok kwam als grootste winnaar uit de bus met een indrukwekkend bereik van meer dan 3 miljoen mensen. Maar het meest verrassende? Meer dan 75% van deze mensen bereikten we via organische video’s! Een duidelijk bewijs dat de boodschap aansloeg en mensen deze spontaan deelden.
Facebook en Instagram volgden op de voet met een gecombineerd bereik van 2,4 miljoen mensen. Vooral Instagram bleek een ster in organische posts, terwijl Facebook het hoogste bereik haalde met advertenties.
Op YouTube behaalden we 200.000 weergaven van de video’s.
Resultaten die er mogen zijn
Onze campagne was niet alleen effectief in het vergroten van het bereik, maar leidde ook tot duizenden nieuwe bezoekers op de website die nu bewuster zijn van voedselverspilling.
Daarnaast was er ook een heel tevreden klant:
Gedurende 1,5 maand zette Stairway voor de 24 intercommunales campagnes op om onze doelgroep maximaal te bereiken. Zowel via TikTok, Facebook, Instagram als YouTube werd een contentcampagne gevoerd waarbij de Vlaming meer dan 5,5 miljoen keer werd bereikt en gestimuleerd om zelf met de tips aan de slag te gaan. Stairway ontzorgde hierbij de intercommunales volledig door zowel de contentplanning uit te bouwen en advertenties op te zetten per intercommunale. Door de juiste targeting en constante monitoring en bijsturing werd een succesvolle bewustmakingscampagne georganiseerd voor met heel wat partners en voor een groot deel van Vlaanderen.
Conclusie
Met een mix van organische en betaalde promotie, gekoppeld aan een sterke boodschap en een sportieve twist, hebben we met de campagne ‘Voedsel is Goud, verspillen is fout’ een groot publiek weten te bereiken.
We zijn trots op de cijfers, maar nog trotser op de bewustwording die we hebben gecreëerd rond voedselverspilling. En met de steun van de Vlaamse bevolking en de heldere boodschap van onze campagne, hebben we laten zien dat elke stap in de goede richting telt.