Digital branding

A digital brand is the identity, visibility and credibility among consumers who discover, relate to and interact with a brand on digital platforms – Juntae Delance, founder of Digital Branding Institute

Digital branding gaat enkel over een logo of website? Helaas!
Digital branding gaat over véél meer! En we leggen het je graag uit. 

Wat is digital branding? 

Je bent als bedrijf of organisatie online aanwezig. Je verspreidt verschillende touchpoints waardoor (potentiële) klanten in interactie kunnen treden met jou. Denk maar aan je website, social media kanalen, online advertenties, enz. 

Op die manier kunnen (potentiële) klanten je bedrijf of organisatie online ervaren. Op basis daarvan gaan ze al dan niet een aankoopbeslissing nemen, een e-mailadres achterlaten of het contactformulier invullen.

Hoe (potentiële) klanten en andere belangrijke stakeholders je bedrijf of organisatie beleven in de door jou online gecreëerde ruimte is digital branding. Het is op een consistente manier over alle kanalen heen communiceren over de waarden van en het verhaal achter je merk. Op die manier kun je een betekenisvolle band met je doelgroep opbouwen. Het is de unieke componenten van je bedrijf – je USP’s – in de kijker zetten zodat je duidelijk maakt waarom je anders bent dan de concurrentie. Digital branding is datgene wat diverse stakeholders over je vertellen en als je digital branding klopt, versterkt dat op zijn beurt weer je digital branding.

Digital branding vs. digital marketing

Het verschil tussen digital branding en digital marketing is dat digital branding zich richt op het bieden van waarde en het inspireren van loyaliteit en merkherkenning. Digital marketing daarentegen draait hoofdzakelijk om het vinden van nieuwe klanten en het genereren van verkoop.

Beide begrippen ondersteunen en versterken elkaar wel. Zo zal een sterkte digital brand het vinden van nieuwe klanten bevorderen. Nieuwe klanten kunnen dan weer de credibiliteit van je merk versterken en zo bijdragen aan je digitale branding.

De elementen van digital branding

Digital branding kan worden samengevat in 3 elementen: identiteit, visibiliteit en credibiliteit.

Online identiteit

Je online identiteit is wie je bent als bedrijf of organisatie. Datgene waarvoor je staat en de waarden en normen waaraan je dagelijks vasthoudt. 

Vooral content marketing en social media spelen een belangrijke rol bij het vestigen en verspreiden van je online identiteit. 

Visibiliteit

Als bedrijf of organisatie is het belangrijk om zichtbaar te zijn via diverse kanalen tijdens de verschillende fasen in de customer journey van je doelgroep. 

De zichtbaarheid kun je een boost geven op een organische manier door o.a. SEO of op een gecontroleerde en betalende wijze via advertenties. 

Credibiliteit

Je digitale branding valt of staat met wat je klanten over je zeggen. Daarom is het belangrijk om via alle kanalen feedback te verzamelen die je digitale branding ondersteunen. Op die manier bouw je vertrouwen op wat je digitale branding nog meer versterkt. Dit kan onder andere door middel van testimonials en reacties onder social media posts. 

Waarom digital branding?

We leven in een digitaal tijdperk. Ons leven verloopt grotendeels online en via computer en smartphones. Waar je vroeger je moest onderscheiden van de concurrent achter de hoek, moet je nu opboksen tegen concurrenten vanover de hele wereld. Daarom is een unieke digital branding, strategie en vooral een consistente samenhang van je volledige digitale brand van cruciaal belang. 

Laat je begeleiden met je digital branding strategie

Een sterke digital brand bouw je niet zomaar uit. Het moet de consument aanspreken, geloofwaardig zijn, onderscheidend van de concurrentie, consistent verspreid worden over de juiste kanalen, en aangepast zijn aan de nieuwste marketing trends. 

Bij Stairway hebben we in-house experts die je van A tot Z kunnen helpen met het uitbouwen van je digital brand en de bijhorende strategie. Laten we samen bouwen we aan een sterk online verhaal dat impact maakt. 

Contacteer ons voor je digital branding strategie

Antwerpse Steenweg 144/0102
9080 Lochristi
+32.(0)9 328 10 07
up@stairway.be