Je vindt ons ook op

E-mailmarketing inzetten binnen je digitale marketingstrategie

Blijf uit de prullenmand en wees een van de e-mails die er toe doen!

E-mailmarketing is nog steeds een belangrijk kanaal. Al moet jouw e-mail wel opvallen. Net voldoende dat die van jouw bedrijf of organisatie wel geopend wordt. Natuurlijk is een klik om te openen niet voldoende. Wij gaan voor de extra mile. Dat doen we met een doordachte e-mailmarketingstrategie en marketing automation. Voor we je volledig overtuigen, laten we het even hebben over wat e-mailmarketing nu precies is en wat de voordelen ervan zijn.

De voordelen van e-mailmarketing

E-mail marketing heeft enkele interessante voordelen:

  • Lage investering: e-mails opstellen en verzenden vraagt geen tot een klein budget;
  • Snelheid: je boodschap komt snel tot bij je ontvanger, die ook meteen terug kan reageren;
  • Meetbaar: track en analyseer wie je e-mail opent, wanneer en waarop doorgeklikt wordt;
  • Controle: bij social media geef je de controle voor een groot deel uit handen. Een database van e-mailadressen beheer je zelf;
  • Segmentatie & personalisatie: je kan jouw doelgroepen segmenteren en zo de juiste boodschap naar de juiste persoon sturen. Met personalisatie kan je bovendien nog meer inspelen op je doelgroep.
e-mail marketing

Voor welke doelen kan je e-mailmarketing inzetten?

E-mail marketing gaat verder van het versturen van een nieuwsbrief. Elk bedrijf of organisatie kan ermee aan de slag om verschillende doelstellingen te realiseren:

  • Nieuwe klanten aantrekken (leads genereren);
  • Bestaande klanten op lange termijn meer waarde laten genereren (retentie);
  • Nieuwe producten en diensten in de kijker zetten of stakeholders informeren (informeren);
  • Extra verkoop stimuleren (conversie);
  • ….

Wat brengt e-mailmarketing op?

Ondanks de tegenberichten is e-mail marketing nog steeds springlevend en blijkt uit onderzoek van Salesforce dat het de hoogste ROI van alle marketingkanalen oplevert. Hoe groot de ROI is, hangt af van een uitgekiende e-mailmarketingstrategie gecombineerd met sterke content.

Omdat we bij Stairway data driven zijn, zijn hier een aantal cijfers:

  • E-mail marketing kan €11- €50 opleveren per geïnvesteerde euro;
  • E-mail is de derde meest invloedrijke bron van informatie voor een B2B-publiek;
  • 86% van de zakelijke professionals geeft de voorkeur aan e-mail bij zakelijke communicatie;
  • Consumenten die via e-mail iets aankopen, geven 138% meer uit dan degenen die geen aanbiedingen via e-mail ontvangen.
  • Nieuwsbrieflezers delen 3x meer content op social media dan leads via andere kanalen;
  • 80% van de bevraagde marketeers geeft aan dat e-mail marketing hun belangrijkste kanaal is voor klantenretentie;

De kracht van marketing automation via e-mail

Marketing automation helpt je om doelgericht en gestructureerd te communiceren met je doelgroep doorheen de volledige marketing funnel. e stuurt dus gerichte relevante content naar de juiste persoon op het juiste moment. Op die manier converteer je leads in klanten en klanten tot loyale klanten of ambassadeurs van je bedrijf. Vooral bij E-commerce speelt marketing automation een belangrijke rol in het genereren van omzet en terugkerende klanten.

E-mailmarketing inzetten

Het is duidelijk dat e-mailmarketing nog steeds heel belangrijk is en helpt bij het behalen van meerdere doelstellingen.

Weet je niet waar te beginnen? We helpen je om een e-mail marketingstrategie uit te werken voor jouw merk of organisatie, e-mail marketing automation doelgericht in te schakelen en van e-mail een rendabel kanaal van te maken.

Aan de slag gaan met e-mailmarketing? Contacteer onsbestaande klanten op lange termijn weer waarde te laten genereren (retentie)