Communicatiestrategie

Eens je weet wat je wilt zeggen, waarom en tegen wie, is groei onvermijdelijk.

Nieuwe klanten, meer verkoop realiseren, je omzet verhogen, … Wie wilt dat nu niet!  Daarvoor zul je eerst aandacht moeten trekken. Maar hoe onderscheid je je van de in overvloed aanwezige concurrenten? Een goed doordachte communicatiestrategie! 

Wat is een marketingcommunicatiestrategie?

Een communicatiestrategie is hoe je bedrijf of organisatie van plan is om een bepaalde boodschap over te brengen aan je doelgroep door middel van verschillende media.

Met andere woorden, je gaat schetsen hoe je de aandacht van potentiële klanten gaat trekken en hen overtuigen om in interactie te treden met je bedrijf of organisatie. 

Een goede communicatiestrategie bestaat dus uit 3 kernelementen:

  • De boodschap: Wat u wilt zeggen;
  • Het doel: Tot wie spreekt u;
  • Het medium: Welke kanalen u gebruikt.

Voor een succesvolle communicatiestrategie is het belangrijk dat alle 3 de elementen elkaar aanvullen.

Waarom is een geïntegreerde marketingstrategie belangrijk?

Eerst en vooral draagt het bij aan het vertrouwen in je merk. Een bedrijf of organisatie dat consequent dezelfde waardevolle boodschap verkondigd, krijgt vertrouwen van zijn (potentiële) klanten. 

Bij tegenstrijdige informatie en onsamenhangende boodschappen haken klanten – helaas – af. 

Een duidelijke communicatiestrategie zorgt er vervolgens voor dat je het juiste publiek bereikt via een welbepaald kanaal. Daarvoor moet je natuurlijk je doelpubliek goed kennen. Waar zijn ze, wat willen ze zien, lezen of horen, wanneer, …Met zoveel beschikbare kanalen en platformen kan dit een heuse uitdaging zijn. Een communicatiestrategie biedt structuur en een houvast om dit te managen. 

Heb je het gevoel dat je je doelgroep nog niet genoeg kent?

Marktonderzoek kan helpen om relevante informatie over je doelgroep te verzamelen. 

Natuurlijk is het uiteindelijk doel van van je communicatie niet alleen interacties, maar verkoop. Dankzij een concrete communicatiestrategie zal je boodschap op de juiste kanalen de juiste doelgroep bereiken waardoor je snel positieve resultaten zult zien in je verkoopcijfers.

Een communicatiestrategie op maat 

Goede communicatieresultaten ontstaan niet zomaar. Om uw doelstellingen te bereiken zijn denkwerk, onderzoek en een gedetailleerde planning nodig. Stairway biedt een communicatiestrategie op maat van je bedrijf of organisatie. Ons team begeleid je bij de strategische planning, publieksanalyse en gedrag, uitvoering, monitoring en evaluatie van uw projecten, zodat elke activiteit, hoe klein ook, de communicatiedoelstellingen van uw organisatie op lange termijn ondersteunt.

Ga met ons aan de slag met je communicatiestrategie

Digitale
marketing
strategieën

Antwerpse Steenweg 144/0102
9080 Lochristi
+32.(0)9 328 10 07
up@stairway.be