Contextual targeting

Contextual targeting: relevantie zonder cookies

Contextual targeting is een methode die in deze cookievrij wordende wereld steeds belangrijker wordt. In tegenstelling tot een cookie-gebaseerde aanpak, richt contextual targeting zich op de inhoud en omgeving van webpagina’s. Geavanceerde algoritmes en AI-technologie analyseren de thema’s, tone-of-voice en elementen van een pagina om advertenties weer te geven die relevant zijn voor de gebruiker. Bijvoorbeeld een gebruiker die op een forum rond tuinieren zoekt naar een manier om tomaten te kweken en er display ads van Aveve te zien krijgt.

We gaan dieper in op de voordelen van contextual targeting, de verschillende beschikbare versies en hoe je dit kunt implementeren in je marketingstrategie. We benadrukken ook het belang van cookievrij adverteren en hoe contextual targeting een effectieve oplossing biedt in deze veranderende omgeving.

3 versies van contextual targeting

1. Contextual targeting op categorie

Dit type contextual targeting plaatst advertenties op basis van algemene categorieën, zoals beauty, auto’s of financiën. Dit is basisvorm van contextual targeting en omdat het relatief breed is, is het niet altijd helemaal accuraat.

2. Contextual targeting op keywords

Bij contextual targeting op basis van trefwoorden worden je advertenties op webpagina’s geplaatst op basis van trefwoorden die je opgeeft. Dit type contextual targeting biedt je meer flexibiliteit en mogelijk meer nauwkeurigheid bij het plaatsen van advertenties.

3. Semantic contextual targeting

Semantic contextual targeting is een meer geavanceerde techniek, omdat deze meestal gebruik maakt van machine learning om de context van een bepaalde webpagina te analyseren en te bepalen of je advertentie daar goed bij past.

Voordelen van contextual targeting

Contextual targeting heeft veel interessante voordelen. Als contextual targeting effectief wordt ingezet, kan het je helpen een breder en relevanter publiek te bereiken voor je producten en diensten. Hieronder staan enkele van de belangrijkste voordelen van contextual targeting.

meer Betaalbare advertentiemethode

Hoewel contextual targeting misschien niet de meest courante digitale marketingtactiek is die vandaag de dag wordt gebruikt, is een van de aantrekkelijkere punten de betaalbaarheid ervan. Het opzetten van een contextual targeting campagne is meestal eenvoudig en betaalbaarder dan iets als een behavioral marketingcampagne.

Zo stelt contextual targeting bedrijven met een relatief klein marketingbudget in staat om relevante advertenties weer te geven en meer waar voor hun geld te krijgen.

Eenvoudiger te implementeren

Contextual targeting is handig omdat er geen grote hoeveelheden tijd of gegevens nodig zijn om op te zetten. In plaats daarvan kun je in slechts een paar stappen een contextual targeting campagne opzetten.

Gepersonaliseerde advertentie-ervaring

Het creëren van gepersonaliseerde ervaringen en interacties is uiterst belangrijk in digitale marketing. Het aanbieden van gepersonaliseerde ervaringen en interacties kan een geweldige manier zijn om in contact te komen met je publiek en relaties op te bouwen met klanten. Het grootste voordeel is dat het eenvoudig is om personalisatie toe te voegen aan een marketingcampagne. 

Verkoop verhogen

Als bedrijfseigenaar of marketing manager is het stimuleren van de verkoop een prioriteit. Meer omzet betekent een hoger bedrijfsresultaat, waardoor je je bedrijf kunt uitbreiden, nieuwe doelgroepen en nog ambitieuzere doelen kunt bereiken. Contextual targeting is een tool die je kan helpen je verkoop te verhogen door relevante advertenties aan je doelgroep aan te bieden.

Door je publiek uit te breiden met contextual targeting kun je meer mensen naar je website krijgen en de verkoop verhogen. Contextual targeting is effectief omdat het je in staat stelt om gebruikers waarde te bieden, gezien het feit dat ze al bezig zijn met een onderwerp dat gerelateerd is aan je product of dienst. Als je contextual targeting gebruikt, zorg er dan voor dat je een effectieve landingspagina maakt waar je gebruikers naar doorverwijst om conversies te maximaliseren.

Cookievrij adverteren

Er is de laatste jaren veel discussie geweest over cookies. In de EU heeft de General Data Protection Regulation (GDPR) cookies geclassificeerd als persoonlijke informatie, wat leidt tot een aantal juridische implicaties. De juridische controle rond cookies is groter dan ooit en websites moeten nu toestemming van de gebruiker krijgen voordat ze cookies mogen verzamelen.

Een van de voordelen van contextual targeting ten opzichte van behavioral targeting is dat er geen cookies gebruikt hoeven te worden. Dit maakt het voor adverteerders veel gemakkelijker om aan de relevante wetgeving te blijven voldoen.

Belang van cookievrij adverteren

Mensen vinden hun privacy steeds belangrijker en veel websitebezoekers kiezen er dan ook voor om geen cookies meer te accepteren. Daar komt nog eens bij dat Google Chrome dit jaar ook third-party cookies blokkeert. Je kunt je doelgroep dus steeds minder makkelijk bereiken op basis van persoonlijke gegevens die normaal verzameld worden door middel van cookies. Contextual targeting is een privacyvriendelijke vorm van adverteren. In een cookievrije wereld gaat dit dan ook de manier worden om je doelgroep nog te bereiken.

Contextual targeting implementeren

Campagneparameters instellen

Als je een contextual targeting campagne uitvoert via Google Display Network, is de eerste stap om aan te geven waar je advertenties over gaan. Dit betekent dat je een algemeen onderwerp kunt selecteren waarin je advertenties passen, zoals “reizen” of “vliegtuigtickets”, en dat je zoekwoorden voor je advertentie kunt selecteren. Door een onderwerp en/of trefwoorden in te voeren, krijgt Google de parameters voor je marketingcampagne. Met behulp van deze informatie kan Google bepalen op welke webpagina’s uw advertenties het meest relevant zijn.

Advertentie wordt gekoppeld aan relevante inhoud

Zodra je de parameters voor je campagne hebt ingesteld, kan Google webpagina’s binnen het Display Netwerk analyseren en mogelijkheden voor je advertenties identificeren. Als je zowel een onderwerp als zoekwoorden hebt geselecteerd waarop je je wilt richten, kun je je campagne-instellingen aanpassen om de matches breder of specifieker te maken. Bij een breed bereik worden advertenties geplaatst op basis van het onderwerp dat je hebt gekozen, terwijl bij een specifiek bereik wordt gezocht naar pagina’s die overeenkomen met zowel de door jou geselecteerde zoekwoorden als het onderwerp.

Advertentie wordt geplaatst

Nadat je je advertentie hebt gemaakt en de parameters voor je campagne hebt ingesteld, doet Google in feite de rest. Je advertentie wordt geplaatst op een website met inhoud die relevant is voor het door jou gekozen onderwerp en/of trefwoorden.

Wil je meer leren over hoe jij effectief cookievrij adverteren moet inzetten? Aarzel niet en contacteer ons voor een adviesgesprek.

Meer blogs

De rol van kleurenpsychologie in marketing

Kleuren zijn meer dan visuele prikkels. Ze beïnvloeden onze emoties, gedrag en zelfs onze aankoopbeslissingen. In marketing is kleurenpsychologie een krachtig instrument om je merkidentiteit te creëren en je doelgroep te beïnvloeden. In dit blogartikel leer je hoe je kleuren strategisch kunt inzetten om je marketingcampagnes te optimaliseren.

Lees meer
mobile friendly website

Praktische tips om jouw website mobile friendly te maken

Ontdek essentiële tips om jouw website mobielvriendelijk te maken en optimaal te laten presteren op alle apparaten. Leer hoe je de gebruikerservaring verbetert door het ontwerp, de navigatie en laadtijden te optimaliseren. Met onze tips voor responsive design, afbeeldingoptimalisatie en lokale SEO vergroot je je bereik en verbeter je de conversies. Zorg ervoor dat je website niet alleen aantrekkelijk is, maar ook functioneel en gebruiksvriendelijk op smartphones en tablets.

Lees meer
negatieve zoekwoorden in zoekadvertenties

Positieve effecten van negatieve zoekwoorden in zoekadvertenties

Negatieve zoekwoorden zijn cruciaal voor het optimaliseren van betaalde zoekadvertenties. Door irrelevante zoekopdrachten uit te sluiten, kun je de relevantie en effectiviteit van je advertenties verbeteren en kosten verlagen. Ontdek hoe je negatieve zoekwoorden strategisch kunt gebruiken en welke fouten je moet vermijden voor maximale advertentieprestaties.

Lees meer

Antwerpse Steenweg 144/0102
9080 Lochristi
+32.(0)9 328 10 07
up@stairway.be