Sinds 2017 zijn grote bedrijven wettelijk verplicht om een duurzaamheidsrapport voor te leggen. Ondertussen zijn we 2024 en zijn duurzaam ondernemen en de term sustainability niet langer weg te denken uit onze maatschappij. Meer zelfs: het is het geliefd onderwerp binnen purpose marketing.
We gaan er hier dieper op in.
Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) is de verantwoordelijkheid die een organisatie heeft over gemaakte beslissingen/acties en de invloed hiervan op onze samenleving en het milieu. MVO betekent dat hier dus altijd rekening mee wordt gehouden tijdens het opmaken van een kernstrategie en alle acties die hieruit voortvloeien. Hoe laat je stakeholders nu op een correcte manier weten dat je hiermee bezig bent?
We beginnen bij het begin, wat is duurzaamheidscommunicatie nu precies?
Duurzaamheidscommunicatie is het zichtbaar maken van duurzame acties door middel van onder andere een duurzaamheidsrapport. Het doel hiervan is anderen inspireren, bewustwording creëren rond maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) en gedragsverandering stimuleren met een positief imago tot gevolg.
In een duurzaamheidsrapport wordt de duurzaamheidsstrategie van de organisatie in kwestie uit de doeken gedaan. Ze vertellen hierin over de doelstellingen die ze willen behalen, de acties die ze al hebben ondernomen en welke maatregelen ze nog op hun agenda hebben staan om uit te voeren op zowel korte als lange termijn.
“Everything is set for us to win this future. We have a plan. We know what to do. There is a path to sustainability. It is a path that could lead to a better future for all life on Earth. We must let our politicians and business leaders know that we understand this, that this vision for the future is not just something we need, it is something, above all, that we want.”
Duurzaam ondernemen is niet niks en vraagt dus wel degelijk een goed doordachte strategie en voorbereiding. Voor onze klanten denken we bij Stairway in de rol van digitaal communicatiebureau rond duurzaamheid altijd een volledig plan van aanpak uit om hier samen mee aan de slag te gaan.
Hieronder enkele kernpunten waar we altijd op terugvallen:
Zoals hierboven al aangehaald hoef je je duurzaamheidsrapport of strategie niet eenmalig in een saai rapport te gieten. Het is veel interessanter en ook effectiever om dit mee te nemen in je communicatieplan. Op deze manier kan je je boodschap verspreiden op verschillende kanalen en ook creatiever aan de slag gaan door bv storytelling toe te passen en dit te promoten via online advertising. Verhalen en beelden doen het meestal veel beter dan enkel tekst. Je kan door middel van video’s, magazines, testimonials enz. zorgen voor meer beleving en sneller verbinding maken met je doelgroep. Ook dit zijn zaken waar Stairway je volledig in kan ondersteunen gezien onze marketing expertise.
Vergeet ook zeker je co-creaties niet in de kijker te zetten. Zoveel mogelijk partijen meenemen in je duurzaamheidscommunicatie weet je nog? Wanneer je hebt samengewerkt met andere organisaties om een duurzaam project te creëren, mag je dit zeker in de verf zetten en hiermee uitpakken. Dit wijst op nog meer saamhorigheid en verbinding.
Tijdens het opmaken van je communicatieplan of een campagne rond duurzaamheid binnen je organisatie, houden we ook extra rekening met hoe je bepaalde boodschappen de wereld in stuurt en dit om greenwashing te vermijden.
We worden tegenwoordig namelijk langs alle kanten om de oren geslagen met termen zoals, bio, groen, natuurlijk enz. Vele bedrijven voelen de druk om mee op de (CO2 vrije?) kar te springen en proberen consumenten te overtuigen dat ook zij bewust bezig zijn met het redden van onze aarde.
Helaas is dit vaak niet echt het geval en is er eigenlijk meer sprake van oneerlijke marketing in plaats van heldhaftig en duurzaam Superman-gedrag. Bovenstaande termen bewijzen namelijk niets. Ze kunnen op letterlijk elk product geplakt worden en aan de man gebracht worden als zijnde beter voor het milieu. Het is dan ook niet zo verwonderlijk dat het merendeel van de consumenten geen vertrouwen heeft in deze terminologie.
We gaan bij Stairway dus voor een authentiek duurzaam verhaal.
Antwerpse Steenweg 144/0102
9080 Lochristi
+32(0)9 328 10 07
up@stairway.be