Je vindt ons ook op

Duurzaamheidscommunicatie​

HOE CORRECT COMMUNICEREN OVER SUSTAINABILITY?

Sinds 2017 zijn grote bedrijven wettelijk verplicht om een duurzaamheidsrapport voor te leggen. Ondertussen zijn we 2024 en zijn duurzaam ondernemen en de term sustainability niet langer weg te denken uit onze maatschappij. Meer zelfs: het is het geliefd onderwerp binnen purpose marketing.

We gaan er hier dieper op in.

Wat is maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO)?

Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) is de verantwoordelijkheid die een organisatie heeft over gemaakte beslissingen/acties en de invloed hiervan op onze samenleving en het milieu. MVO betekent dat hier dus altijd rekening mee wordt gehouden tijdens het opmaken van een kernstrategie en alle acties die hieruit voortvloeien. Hoe laat je stakeholders nu op een correcte manier weten dat je hiermee bezig bent? 

We beginnen bij het begin, wat is duurzaamheidscommunicatie nu precies?

Wat is duurzaamheidscommunicatie?

Duurzaamheidscommunicatie is het zichtbaar maken van duurzame acties door middel van onder andere een duurzaamheidsrapport. Het doel hiervan is anderen inspireren, bewustwording creëren rond maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) en gedragsverandering stimuleren met een positief imago tot gevolg. 

Zo’n duurzaamheidsrapport, wat houdt dat precies in?

In een duurzaamheidsrapport wordt de duurzaamheidsstrategie van de organisatie in kwestie uit de doeken gedaan. Ze vertellen hierin over de doelstellingen die ze willen behalen, de acties die ze al hebben ondernomen en welke maatregelen ze nog op hun agenda hebben staan om uit te voeren op zowel korte als lange termijn.

“Everything is set for us to win this future. We have a plan. We know what to do. There is a path to sustainability. It is a path that could lead to a better future for all life on Earth. We must let our politicians and business leaders know that we understand this, that this vision for the future is not just something we need, it is something, above all, that we want.”

Sir David Attenborough

Een duurzaamheidsstrategie uitwerken

Duurzaam ondernemen is niet niks en vraagt dus wel degelijk een goed doordachte strategie en voorbereiding. Voor onze klanten denken we bij Stairway in de rol van digitaal communicatiebureau rond duurzaamheid altijd een volledig plan van aanpak uit om hier samen mee aan de slag te gaan.

Hieronder enkele kernpunten waar we altijd op terugvallen:

  • we starten altijd met het aftoetsen “waarom” je precies aan duurzaam ondernemen doet. Prioriteit is om awareness te creëren naar de buitenwereld en het belang van duurzaam ondernemen kenbaar te maken.
  • open en transparante communicatie is een absolute must. Niemand verwacht immers onmiddellijke perfectie.
    • we leggen uit welke stappen er al werden ondernomen
    • we geven weer welke verbeteringen dit concreet met zich meebrengt en verduidelijken dit met een tastbaar voorbeeld.  Bv : door te veranderen van leverancier en te gaan voor een plasticvrije oplossing, vermijden we zoveel kg plastic op 1 jaar.
    • we communiceren ook over de uitdagingen die zulke aanpassingen met zich meebrengen
  • belangrijk is ook om het goede voorbeeld te geven en iedereen mee in je duurzaamheidsstrategie te betrekken. Zowel het management, medewerkers als externe bedrijven/organisaties waar je mee samenwerkt.
  • we adviseren ook om je duurzaamheidsstrategie door te trekken in je volledige communicatieplan. Beperk het niet enkel tot een bijlage in het jaarrapport of een eenmalige post op social media

Je duurzaamheidsstrategie naar buiten brengen: meer dan een saai rapport

Zoals hierboven al aangehaald hoef je je duurzaamheidsrapport of strategie niet eenmalig in een saai rapport te gieten. Het is veel interessanter en ook effectiever om dit mee te nemen in je communicatieplan. Op deze manier kan je je boodschap verspreiden op verschillende kanalen en ook creatiever aan de slag gaan door bv storytelling toe te passen en dit te promoten via online advertising. Verhalen en beelden doen het meestal veel beter dan enkel tekst. Je kan door middel van video’s, magazines, testimonials enz. zorgen voor meer beleving en sneller verbinding maken met je doelgroep. Ook dit zijn zaken waar Stairway je volledig in kan ondersteunen gezien onze marketing expertise.

Vergeet ook zeker je co-creaties niet in de kijker te zetten. Zoveel mogelijk partijen meenemen in je duurzaamheidscommunicatie weet je nog? Wanneer je hebt samengewerkt met andere organisaties om een duurzaam project te creëren, mag je dit zeker in de verf zetten en hiermee uitpakken. Dit wijst op nog meer saamhorigheid en verbinding.

Greenwashing: een groen addertje onder het gras

Tijdens het opmaken van je communicatieplan of een campagne rond duurzaamheid binnen je organisatie, houden we ook extra rekening met hoe je bepaalde boodschappen de wereld in stuurt en dit om greenwashing te vermijden.

We worden tegenwoordig namelijk langs alle kanten om de oren geslagen met termen zoals, bio, groen, natuurlijk enz. Vele bedrijven voelen de druk om mee op de (CO2 vrije?) kar te springen en proberen consumenten te overtuigen dat ook zij bewust bezig zijn met het redden van onze aarde.

Helaas is dit vaak niet echt het geval en is er eigenlijk meer sprake van oneerlijke marketing in plaats van heldhaftig en duurzaam Superman-gedrag. Bovenstaande termen bewijzen namelijk niets. Ze kunnen op letterlijk elk product geplakt worden en aan de man gebracht worden als zijnde beter voor het milieu. Het is dan ook niet zo verwonderlijk dat het merendeel van de consumenten geen vertrouwen heeft in deze terminologie.

We gaan bij Stairway dus voor een authentiek duurzaam verhaal.

 

Wil jij met je bedrijf ook een duurzaamheidsstrategie uitwerken maar weet je niet meteen waar te beginnen of met wat je allemaal rekening moet houden?

Contacteer ons vrijblijvend en we helpen je graag verder!