Je vindt ons ook op

Search Engine Advertising

Jouw boodschap op het juiste moment en op de juiste plaats.

Search engine advertising - Stairway

Wat is zoekmachine adverteren (SEA)?

Zoekmachine adverteren, Search Engine Advertising, SEA, .. What’s in a name. Eenvoudig gezegd komt het op het volgende neer: je gaat naar je favoriete zoekmachine – meestal zal dit Google zijn, al mag je o.a. Bing en Yahoo! ook niet onderschatten – je geeft in de zoekbalk in wat je zoekt en drukt enter. De zoekmachine zal de beste websites – hello SEO – voor jouw zoekopdracht als eerste weergeven. Jijj kan je positioneren als een nog betere en meer relevante website voor de zoekopdracht als je daarvoor betaalt. De betaalde advertenties worden boven en/of onder de organische resultaten vertoond op de SERP (Search Engine Ranking Page of resultatenpagina).

Waarom zoekmachine adverteren?

Waarom zou je Google, Bing of eender welke andere zoekmachine nu betalen om daar bovenaan te staan schitteren? SEA is één van de meest kostenefficiënte manier van adverteren. Je betaalt alleen als potentiële klanten op zoek gaan naar je product of dienst. Daarnaast geloven wij in een geïntegreerde en holistische aanpak, waarbij SEA deel uitmaakt van de volledige (online én offline) marketingstrategie.

Vroeger werd SEA vooral ingezet om zo efficiënt en effectief mogelijk conversies (contactformulieren invullen of e-commerce transacties) te genereren. Tegenwoordig komt de focus steeds meer te liggen op het bereiken van de doelgroep op het juiste moment, op de juiste plaats én met de juiste boodschap. SEA leent zich uitstekend om in alle fases van de customer journey aanwezig te zijn. Met SEA kan je zowel richten op brand awareness (meer merkbekendheid) als prospecting (marketing gekwalificeerde contacten) of harde conversies (aankopen of bestellingen).

Hoe gaat Stairway te werk bij zoekmachine adverteren (SEA)?

  1. Doelstellingen bepalen
    Elk SEA-traject bij Stairway wordt ingezet vanuit de overtuiging dat betaald verkeer kan bijdragen aan de doelstellingen. De bedoeling is niet om de zoekmachines zelf rijker te maken. Daarom starten we met een kick-off sessie waarbij we samen de doelstellingen bespreken. Hierbij worden ook gezamenlijk KPI’s en eventuele targets bepaald.
  2. SEA audit
    Eens we weten wat je doelstellingen zijn, gaan we je bestaande campagnes onder de loep nemen: wat ging er goed, wat kan er beter, waar liep het mis, waar kunnen we optimaliseren, welke veranderingen gaan we doorvoeren, welke nieuwigheden kunnen we implementeren, … Uit elke ondernomen actie valt iets te leren.
  3. Een SEA plan en keyword research
    Op basis van de kick-off sessie en inzichten zullen we een plan van aanpak opstellen voor SEA. Hierbij wordt onder andere een zoekwoordenonderzoek (Keyword Research / KWR) uitgevoerd, bepaald of we voor enkel Google Ads of ook voor Bing Ads kiezen, enz. Daarnaast wordt er zowel een korte termijn- als lange termijnstrategie opgesteld, zodat we duidelijk zicht hebben waar we naartoe willen werken. We zetten targets en bepalen hoe we die gaan meten.
  4. Let’s hit publish
    Na het denkwerk is het tijd voor de uitvoering. We schrijven advertenties, creëren display banners en zorgen ervoor dat alles klaar geïmplementeerd is voor een correcte data analyse. Daarna staat er ons nog maar 1 ding te doen: op publiceren klikken en data verzamelen.
  5. Evalueren en optimaliseren
    Natuurlijk laten we je nu niet aan je lot over. We houden je campagnes nauwgezet in de gaten. We houden onszelf dan ook niet in om te optimaliseren waar mogelijk. Na de campagne of op vooraf bepaalde (periodieke) evaluatiemomenten duiken we de cijfers in. Aan de hand van een rapport bespreken we samen de resultaten en bepalen we de volgende actiepunten.

Klaar om aan de slag te gaan met SEA?

We zijn net zo enthousiast als jij om samen van start te gaan met zoekmachine adverteren. En als we zeggen samen, bedoelen we ook echt samen.

De kern van ons digital agency wordt gekenmerkt door de samenwerking tussen klant en online marketing consultant. Waar wij als bureau veel kennis hebben over zoekmachine-adverteren, heb jij als klant de meeste kennis over het product of de dienst. Door deze twee kennisvlakken optimaal te combineren zal het beste resultaat behaald worden.

Contacteer ons snel zodat we van start kunnen gaan.

Digitale
marketing
strategieën