Een futureproof digitale strategie kiezen als automerk en autodealer

Hoe ga je als automerk en autodealer voor een future-proof digitale strategie?

Tijdens de Autosalonperiode realiseren vele autodealers 30% van hun jaarlijkse omzet. Dat betekent dat nog 70% buiten deze periode gerealiseerd wordt. Daarnaast zorgt de opkomst van de onderhoudsarme elektrische auto voor minder inkomsten uit onderhoud. Door de grote investeringen in nieuwe technologieën zoals de elektrische motor zetten automerken de winstmarges van de dealers steeds meer onder druk. Hoe kan je als automerk en autodealer nog groeien in deze context?

Van vluchtige reclamesprints naar content op maat van de customer journey

Overal word je als consument overspoeld met uiteenlopende reclamecampagnes van verschillende automerken. Een videospot van het ene automerk op YouTube, een advertentie voor dat automodel op Facebook of Instagram, iedereen herkent wel de stroom aan reclame die op je afkomt. Reclamemoeheid zorgt er echter voor dat vele reclameboodschappen weinig tot niet meer doordringen. Hoe kan je als automerk of -dealer toch je doelgroep bereiken?

Previous
Next
Er wordt vaak nog te veel gefocust op de laatste stap in de funnel: de aankoop zelf van de auto. De customer journey die eraan voorafgaat, is minstens even belangrijk tot zelfs belangrijker.  Om je doelgroep te overtuigen/ontwikkelen/laten evolueren tot een koopklare autokoper, is het van belang om een relatie op te bouwen met hen. Hoe je dat doet? Voorzie de juiste content op het juiste moment in hun customer journey en creëer top-of-mind awareness¹.

¹Bij top-of-mind awareness denkt een consument als eerste aan een specifiek merk wanneer hij of zij hiernaar gevraagd wordt naar een sector of productcategorie. 

92% van de autokopers gaat online op onderzoek uit vooraleer ze kopen.

Enquête Google & KANTAR TNS, The Drive to Success Survey 2018

Waarde creëren bij elk touchpoint

Uit een onderzoek van Google samen met het marktonderzoeksbureau KANTAR TNS bleek dat een doorsnee consument al snel honderden touchpoints heeft tijdens zijn/haar journey. Die journey start meestal online. Als automerk of -handelaar is het inzetten op deze touchpoints de sleutel tot succes. 

De car buying journey van een autokoper bestaat uit honderden touchpoints en een selectieproces

Binnen de customer journey doorloopt iemand verschillende fases: van “welke wagen is de beste?” tot “krijg ik een goede prijs?”.

De 5 belangrijke momenten in de journey van een autokoper

Elk moment vraagt de juiste content om een goed antwoord te bieden op de vragen die de consument dan heeft. Hierdoor creëer je waarde. Een autokoper kan deze customer journey dan ook op elk moment van het jaar doorlopen. Eenmalige reclamecampagnes zijn hier vaak niet op afgestemd. 

Slim gebruikmaken van signalen om de autokopers te bereiken

Niet iedereen is klaar om een nieuwe wagen aan te schaffen. Daarom is het belangrijk om de juiste doelgroep op het juiste moment te bereiken via het juiste kanaal

Zo is het mogelijk om de doelgroep die actief op zoek is naar informatie over een wagen via een zoekmachine als Google, te bereiken. Google maakt hierbij gebruik van verschillende signalen die iemand geeft wanneer hij of zij een zoektocht online voert naar een auto. Op basis hiervan kan je je advertenties hierop targeten en afstemmen. Zo verhoog je de kans op een klik naar je website. 

Je actief naar een wagen zoekende doelgroep bereiken via advertenties

Die actief zoekende groep is slechts een klein deel van de grote potentiële doelgroep van autokopers. Daarnaast heb je ook nog een ‘slapende’ groep die niet direct nood heeft aan een nieuwe wagen maar wel getriggerd kan worden door de juiste content. Om hen te bereiken zijn andere vormen van content en kanalen meer geschikt, zoals bijvoorbeeld influencers. Denk daarbij ook aan de vorm van je content: zo zal een video die inspeelt op de juiste vragen in het begin van de customer journey, beter werken dan een technische fiche. 

Onderscheid je content met een goede user experience & creativiteit

Consumenten komen tijdens hun zoektocht langs op je website op zoek naar interessante content die een antwoord kan bieden op hun vragen. Dat bezoek gebeurt steeds meer op mobile: 60% van alle zoekopdrachten over auto’s op Google werd op een mobiel apparaat uitgevoerd. Zorg daarom voor mobile-friendly content op een responsive website. Stel je in de schoenen van je bezoeker en kijk kritisch naar je website: vindt iemand voor elk sleutelmoment vlot de content die hierop een antwoord biedt? Wat voor jou als automerk of autohandelaar logisch lijkt om zo voor te stellen op je website, is het mogelijk niet voor je bezoeker.

Waar een heldere user experience op je website een basisvoorwaarde vormt, zorgt creativiteit ervoor dat jouw doelgroep je echt gaat opmerken. Elk automerk heeft wel een overzicht van de kenmerken en opties van een wagen als fiches maar hoe kom je hiermee creatief voor de dag?

Nieuwsgierig geworden hoe je als automerk of autodealer een future-proof digitale strategie kan uitbouwen? Contacteer ons voor meer informatie.

Meer blogs

Hoe lanceer je een innovatieve app in een traditionele sector?

Innoveren in de gezondheidszorg? Dat doe je door de dokter tot bij de patiënt te brengen.

Met Doktr lanceerde Proximus zich in de e-health met een innovatieve service waarmee je een dokter kan spreken waar en wanneer je wilt. Stairway hielp mee de app in de markt te zetten en te laten groeien.

Lees meer
Optimale werkplanning

Tips voor een optimale werkplanning

Een waslijst aan mails, meetings, taken, to do lijstjes, collega’s die even iets komen vragen terwijl je telefoon aan het rinkelen is…
Hier lees je een aantal tips over optimale werkplanning.

Lees meer

Antwerpse Steenweg 144/0102
9080 Lochristi
+32.(0)9 328 10 07
up@stairway.be