Nieuwe BTW regels voor e-commerce

Is jouw webshop klaar voor de nieuwe btw regels vanaf 1 juli 2021?

Vanaf 1 juli 2021 treedt een nieuwe btw-richtlijn van de Europese Unie in werking. Dit zal gevolgen hebben voor bedrijven die binnen de EU maar over de eigen landsgrenzen heen verkopen. Wanneer je dus een webshop hebt in België en aan andere Europese landen verkoopt zoals Nederland, Frankrijk en Duitsland, is deze nieuwe richtlijn van toepassing op je e-commerce. Welke impact deze nieuwe btw regels hebben op je webshop lees je in deze blog.

Waarom nieuwe btw regels?

Alvorens in te zoomen op de nieuwe btw regels en hoe deze invloed gaan hebben op je e-commerce, is het interessant om te weten waarom de Europese Unie deze nieuwe regelgeving heeft ingevoerd.

De huidige btw-regeling

Tot nu hanteerde elke lidstaat een afzonderlijk btw regime. Afhankelijk van een welbepaalde omzetdrempel – die varieerde tussen de 35.000 en 100.000 EUR – werd een levering van goederen en digitale diensten onderworpen aan ofwel de Belgische btw bij niet-overschrijding ofwel de btw regels van de desbetreffende lidstaat bij overschrijding van de omzetdrempel. Bij overschrijding zorgde dit voor een aantal verplichtingen voor de onderneming zoals een btw-nummer aanvragen, lokale btw aanrekenen, facturen aanmaken conform de regelgeving van de desbetreffende lidstaat, lokaal btw-aangiftes indienen, … Kortom, een hele administratieve rompslomp die per lidstaat varieerde. Daarboven was het aan de webshop om het juiste btw-tarief te bepalen en te communiceren naar zijn klanten.

Door de globalisering en digitalisering – die het afgelopen jaar een extra boost heeft gekregen – was de vraag naar een vereenvoudigde btw-regelgeving voor webshops dus zeer groot.

Nieuwe btw regeling: vereenvoudiging en eerlijke concurrentie

 

Met de nieuwe regelgeving wil de Europese unie dus tegemoetkomen aan de vraag van webshop eigenaars en een uniforme btw regelgeving in het leven roepen.

Bovendien wil de EU de gelijke concurrentievoorwaarden voor ondernemingen garanderen, zowel binnen als buiten de EU. Oneerlijke concurrentie was vooral het geval bij goedkope invoer van buiten de EU – meestal vanuit Azië – die aan de Europese btw- en invoerregelingen ontsnapte.

Dit zijn de nieuwe btw-regels voor jouw webshop

Wat verandert er nu concreet voor jouw webshop op 1 juli 2021? We lijsten de belangrijkste wijzigingen voor je op.

Invoer uniforme omzetdrempel van 10.000 EUR

Vanaf 1 juli zal elke lidstaat eenzelfde omzetdrempel hanteren. Concreet betekent dit het volgende:

  • omzet < 10.000 EUR in andere lidstaten:
    Wanneer je via jouw e-commerce verkoopt aan een andere lidstaat en deze omzet bedraagt niet meer dan 10.000 EUR dan heb je de keuze om de eigen Belgische btw-regels toe te passen of onmiddellijk de lokale btw regels van de lidstaat van de klanten waaraan je verkoopt.

    Heb je via je webshop bijvoorbeeld klanten uit Frankrijk. Dan kun je ofwel de Belgische btw-regels toepassen ofwel de Franse als de omzet die je verkrijgt vanuit EU-lidstaten op jaarbasis niet meer bedraagt dan 10.000 EUR.

  • omzet > 10.000 EUR in andere lidstaten:
    Verkoop je voor meer dan 10.000 EUR per jaar via je e-commerce aan klanten gevestigd in een andere lidstaat, dan moet je de lokale btw tarieven toepassen.

Het is dus belangrijk om goed in het oog te houden wanneer de omzetdrempel van 10.000 EUR binnen een andere lidstaat overschreden zal worden. Natuurlijk kan je er onmiddellijk voor kiezen om de lokale btw regels te hanteren.

Administratieve vereenvoudiging

Op het eerste gezicht lijkt het nog een heel karwei met de diverse lokale btw regels. Daarom heeft de Europese Unie de aangifte en betaling van de btw drastisch vereenvoudigd door middel van een One Stop Shop systeem voor alle intracommunautaire btw.

Alle btw-aangiftes voor de levering van goederen en digitale diensten in de ganse EU kunnen vanaf 1 juli opgenomen worden in de Belgische btw-aangifte. Er zullen dus geen lokale aangiftes en betalingen meer gedaan moeten worden.

Hoe bereid ik me nu als webshop voor op de nieuwe regelgeving? [Stappenplan]

Natuurlijk vraag je je af hoe je jouw webshop nu klaarstoomt voor deze nieuwe regelgeving.

Bij deze een stappenplan:

  1. Breng in kaart in welke landen je klanten wonen en in welke landen je dus omzet genereert;
  2. Bekijk per land hoeveel omzet je haalt of beoogt te halen;
  3. Bekijk per land welke btw tarieven van toepassing zijn;
  4. Bepaal welke btw tarieven je wilt (bij omzetdrempel < 10 000 EUR) of moet (bij omzetdrempel > 10 000 EUR) hanteren;
  5. Zorg voor de juiste prijsvermelding, inclusief btw, bij de producten en online diensten die je aanbiedt (via cookies o.b.v. locatie of ingevoerde adresgegevens);
  6. Pas je prijzen of instellingen aan in je advertenties, Google shopping feeds, Instagram catalogs en alle andere kanalen waar je prijzen afficheert.

Hulp nodig bij het klaarmaken van je webshop voor de nieuwe btw-regelgeving? Contacteer ons up@stairway.be

Bijkomende wijzigingen voor niet-EU webshops en Europese marktplaats en dropshippers met verkopers buiten de EU

Ook voor de invoer van goederen treden vanaf 1 juli nieuwe regels in werking. Zo wordt er een nieuwe regeling ingevoerd voor pakjes met een beperkte waarde.

Algemene regelgeving bij de invoer van goederen met een beperkte waarde

Tot op heden waren pakjes van buiten de EU met een waarde onder 22 EUR vrijgesteld van btw. Op pakjes met een waarde boven de 22 EUR was btw verschuldigd door de klant op het ogenblik van de levering. Het enthousiasme van het ontvangen van een pakje werd dus zwaar teniet gedaan wanneer de postbode opeens vraagt om cash de btw te betalen.

Vanaf 1 juli zal er altijd btw verschuldigd zijn op pakjes afkomstig van buiten de EU. Dit zou het concurrentienadeel die Europese webshops ondervinden van de goedkope import vanuit o.a. China moeten oplossen.

Uitzondering op de algemene regel: IOSS geregistreerde webshop

Niet-EU webshops kunnen zich echter voor kleine pakjes bestemd voor consumenten met een waarde onder een drempelbedrag van 150 EUR registeren als IOSS (Import One Stop Shop) geregistreerde webshop in een EU-lidstaat. De geregistreerde webshop verrekent de btw en invoerkosten dan vooraf. Zo komt een particulier niet voor verrassingen te staan en betaalt die direct het totaalbedrag. De lokale btw van de klant zal aangerekend worden op de kleine zending en de btw-aangiftes voor de volledige EU zullen ook kunnen gedaan worden in de lidstaat waar de niet-EU webshop zich geregistreerd heeft. Een geregistreerde webshop is te herkennen aan aan de aparte vermelding van btw in je winkelmandje op het moment van betaling.

Voor pakjes met een waarde boven 150 EUR zal er altijd btw en invoerkosten betaald moeten worden.

Europese tussenpersoon bij Europese marktplaats en dropshipping

Heb je een Europese marktplaats of ben je een Europese webshop die werkt via dropshipping en werk je samen met verkopers buiten de EU? Dan treed jij op als Europese tussenpersoon en heb jij de verantwoordelijkheid om de btw-verplichtingen na te leven via het IOSS systeem.

Als Europese marktplaats of Europese webshop zul je ervoor moeten zorgen dat

  • de juiste btw wordt aangerekend;
  • de btw aangiftes worden ingediend;
  • de btw wordt betaald aan de fiscus.

Is jouw webshop klaar voor de nieuwe btw regelgeving vanaf 1 juli?

De Europese Unie heeft als doel de btw-regelgeving te vereenvoudigen. Al kunnen we ons voorstellen dat de nieuwe wetgeving voor verwarring en onzekerheid kan zorgen.

Wil je zeker zijn dat jouw webshop klaar is voor de nieuwe btw-regelgeving vanaf 1 juli? Contacteer ons en dan maken we jouw webshop btw proof!

Meer blogs

UX

Verbeter de gebruikerservaring (UX) van je website: 8 tips voor meer succes

Wil je de gebruikerservaring van je website verbeteren? Een goede gebruikerservaring kan het verschil maken tussen een succesvolle website en een die wordt overtroffen door de concurrentie. In deze blogpost delen we 8 tips om de gebruikerservaring van je website te optimaliseren, van het gebruik van call-to-actions tot het optimaliseren voor mobiel gebruik.

Lees meer
Social search

Social Media als zoekmachine: zoek je het op Google of op TikTok?

Social Media: dé nieuwe zoekmachine? De opkomst van social search heeft de manier waarop social media gebruikt wordt totaal veranderd. Het is een populaire trend, vooral onder jongere generaties, om social media te gebruiken in plaats van Google voor al hun opzoekwerk. Zo gebruikt 74% van Gen Z TikTok Search en verkiest 51% dit platform boven Google! Lees hier hoe platforms zoals TikTok & Instagram, Google inhalen als vertrekpunt voor een online zoektocht.

Lees meer
E-mail marketing automation

E-mail marketing automation: bespaar tijd en geld

Een contentkalender is een strategische planningstool waarmee je overzicht, consistentie en focus creëert in je contentmarketing. Een contentkalender dient als een schema waarbij content vooruit wordt gepland voor de komende periode. Het dient als duidelijk overzicht van de kanalen, de periode, de copy en bijhorende visual(s), en targeting. Lees verder om te ontdekken hoe jouw bedrijf het meeste kan halen uit een contentkalender, inclusief zaken waar je rekening mee moet houden. We delen ook enkele handige tips en tricks.

Lees meer
Contentkalender

Zo bouw je een goede contentkalender voor jouw bedrijf: een effectieve gids

Een contentkalender is een strategische planningstool waarmee je overzicht, consistentie en focus creëert in je contentmarketing. Een contentkalender dient als een schema waarbij content vooruit wordt gepland voor de komende periode. Het dient als duidelijk overzicht van de kanalen, de periode, de copy en bijhorende visual(s), en targeting. Lees verder om te ontdekken hoe jouw bedrijf het meeste kan halen uit een contentkalender, inclusief zaken waar je rekening mee moet houden. We delen ook enkele handige tips en tricks.

Lees meer

Antwerpse Steenweg 144/0102
9080 Lochristi
+32.(0)9 328 10 07
up@stairway.be