real time bidding

Real time bidding: maximaliseer je advertentiebestedingen

Binnen digital marketing is het noodzakelijk om mee te blijven met alle trends. Een van deze trends is real time bidding en dit heeft de manier van adverteren compleet veranderd. In dit artikel zal je meer leren over wat real time bidding is en hoe je het kan inzetten.

Real time bidding: wat is dat?

Real Time Bidding (RTB) is een vorm van programmatisch adverteren waarmee digitale advertenties in realtime kunnen worden gekocht en verkocht. Wanneer gebruikers naar een website of mobiele app gaan, wordt er in realtime een veiling gehouden waarbij adverteerders bieden en concurreren om advertentieruimte. Als de adverteerder het hoogste bod in de veiling heeft, wordt zijn advertentie weergegeven op de website of mobiele app van een uitgever.

Hoe werkt RTB?

RTB is mogelijk door middel van een proces waarbij supply-side platforms (SSP’s), demand-side platforms (DSP’s) en advertentie-uitwisselingen betrokken zijn.

  • Supply-side platform (SSP) – Gericht aan de uitgever
  • Demand-side platform (DSP) – Gericht aan de adverteerder
  • Uitwisselingen – Geeft SSP’s en DSP’s de mogelijkheid om transacties uit te voeren op het aanbod van een uitgever (hun advertentie-voorraad

Supply-side platform

Door middel van RTB kunnen uitgevers en adverteerders advertenties kopen en verkopen, rekenend op een supply-side platform. Een SSP is programmatische software voor uitgevers om de verkoop van hun advertentie-impressies te vereenvoudigen. Door uitgevers te verbinden met meerdere advertentie-uitwisselingen, demand-side platforms en advertentienetwerken tegelijk, wordt het door SSP’s mogelijk voor uitgevers om impressies te verkopen aan een groter aantal potentiële klanten en kunnen leveranciers het biedbereik instellen om hun inkomsten te maximaliseren.

Demand-side platform

Een demand-side platform is programmatische software voor adverteerders die geautomatiseerde, gecentraliseerde media koopt uit meerdere bronnen. Zoals de naam al aangeeft, wordt een DSP aangedreven door de vraagzijde van het advertentiesysteem. Adverteerders zoeken voorraad die hen zal helpen de juiste doelgroepen op het juiste moment te bereiken, binnen een bepaald budget.

Advertentie-uitwisseling

Bij programmatisch adverteren is een advertentie-uitwisseling een online marketplace waar adverteerders, agentschappen, demand-side platforms, uitgevers en supply-side platforms kunnen bieden op advertentievoorraad van verschillende uitgevers met behulp van RTB. Adverteerders bepalen de prijs door deel te nemen aan het biedproces. Bovendien krijgen adverteerders met een advertentie-uitwisseling inzicht in waar hun advertenties worden weergegeven.

Hoeveel kost bieden met RTB?

Real time bidding werkt via een populair model genaamd Cost Per Mille of CPM. Sommige programmatic advertenties worden gemeten aan de hand van CPM, de kost per duizend impressies. Het is een model waar adverteerders een vaste prijs betalen op basis van het aantal impressies dat hun uiting krijgt.

De kosten voor display-advertenties variëren, maar het is kosteneffectief door de flexibiliteit die het biedt. Bij traditionele advertenties kunnen merken verschillende elementen niet wijzigen nadat de advertentie wordt weergegeven. Als de advertentie niet effectief is, zullen de kosten per actie hoger zijn. Display-advertenties daarentegen zijn dynamisch en gebaseerd op modellen zoals CPM. Hierdoor kunnen adverteerders tijdens een campagne nog van koers veranderen en is er meer flexibiliteit om campagnes te optimaliseren en zo het budget zo efficiënt mogelijk te gebruiken.

Waarom is bieden in RTB handig?

Over het algemeen maakt real time bidding het kopen en verkopen van programmatic advertenties efficiënter. Bij traditionele advertenties kost het tijd om voorstellen en offertes aan te vragen, te onderhandelen en invoegopdrachten te ontwikkelen. Real time bidding stelt adverteerders in staat snel advertenties te kopen en te plaatsen, met meer controle over het proces.

Wat zijn de voordelen van RTB?

In vergelijking met de meer traditionele vormen van display-advertenties biedt RTB tal van voordelen. Enkele daarvan worden hieronder vermeld:

Verbeterde voorraadprijzen

Uitgevers mogen een bodemprijs voor hun inventaris die ze op elk moment kunnen wijzigen. Dit biedt uitgevers voordelen bij het optimaliseren van de prijs van hun specifieke advertentieblokken op basis van de vraag, waardoor uitgevers in realtime de exacte waarde van hun voorraad kunnen bepalen.

Resterende advertentieblokken verwerken

Resterende of onverkochte voorraden zijn voor de meeste uitgevers een probleem. Met real time bidding kunnen uitgevers een eerlijke prijs krijgen voor resterende advertentieblokken door deze beschikbaar te maken op verschillende veilingen.

Wijzigingen in advertentieblokken

Uitgevers behouden de controle over hun voorraad. Ze kunnen de minimumprijs, locatie van de advertentieblok en targetingopties op elk gewenst moment op advertentieblok niveau wijzigen. Dit alles helpt bij het testen van advertenties om een betere prijs te krijgen door advertenties op sites te plaatsen.

Betere gebruikerservaring

Met real time bidding kunnen uitgevers de reactie van gebruikers op de advertentieplaatsingen nauwkeurig onderzoeken. Met deze gegevens werken uitgevers aan het verbeteren van hun gebruikerservaring. Ook kunnen cookies die door sites worden geplaatst, helpen om meer over deze gebruikers te weten te komen. Bovendien kunnen deze gegevens worden gedeeld met adverteerders om gerichte campagnes te voeren.

Snelle oplossingen

Alles over real time bidding gaat zo snel dat zowel uitgevers als adverteerders direct resultaten zien. Dit idee kan worden gebruikt om het advertentieweergaveproces te verbeteren. Uitgevers kunnen bijvoorbeeld hun meest bekeken advertentieblokken monitoren en hun minimumprijs verhogen. Op dezelfde manier kunnen ze details krijgen over slecht presterende advertentieblokken en de kwaliteit ervan verbeteren.

Adform als RTB tool

Bij Stairway werken we met Adform voor onze RTB campagnes. Adform is een toonaangevend bedrijf dat zich positioneert als grootste media buying platform. Met hun platform helpen ze adverteerders, agencies en publishers om digitale advertenties te creëren, te targetten, te kopen of te verkopen en te plaatsen op alle internet-verbonden apparaten.

We focussen ons op 4 aspecten binnen digital marketing: DOOH, programmatic display, programmatic video en programmatic radio.

Voor Digital Out Of Home (DOOH) werkt Adform samen met verschillende aanbieders. Dit zijn de aanbieders die beschikbaar zijn op het platform:

  • VIOOH
  • JCDecaux
  • Broadsign
  • STRÖER
  • Hivestack

Kijkend naar programmatic display en video zijn er een stuk meer aanbieders. Zowel premium inventory partners zoals Google Ad Manager, Magnite, Verizon Media, SpotX en nog veel meer. Maar ook lokale partners voor België zoals De Gazet van Antwerpen, Het Nieuwsblad, DPG Media, Ads&Data, VRT, Proximus, RTL, La Une en nog veel meer om te voldoen aan jouw digitale noden.

Programmatic radio is een medium dat minder gebruikt wordt maar nog steeds even effectief is. Hier werkt Adform samen met een aantal grote partners om ad integratie zo vlot mogelijk te laten verlopen. De spelers die aanwezig zijn op het platform zijn onder andere Spotify, Soundcloud, NRJ, Deezer, Adswizz en nog veel meer.

Stairway als RTB agency inschakelen?

Wil je real time bidding zelf voor jou bedrijf of merk inzetten? Neem contact op met ons voor een adviesgesprek.

Meer blogs

Matomo versus Google Analytics

Matomo versus Google Analytics

Matomo en Google Analytics met elkaar vergeleken: ontdek de verschillen in functies, installatie, gebruiksgemak, tracking en kosten. En kies de beste tool voor jouw behoeften!

Lees meer

Antwerpse Steenweg 144/0102
9080 Lochristi
+32.(0)9 328 10 07
up@stairway.be