E-mail marketing automation

E-mail marketing automation: bespaar tijd en geld

Stel je voor: je zit achter je bureau met een koffie in de hand, langs je liggen stapels taken en hopen deadlines die je aanstaren. Je realiseert je dat je nog geen enkele e-mail hebt gestuurd naar je lijst, de gedachte alleen al aan zoveel gepersonaliseerde mails handmatig typen maakt je gek. Maak je geen zorgen, hier komt e-mail marketing automation als redder in nood om de hoek. Het laat je de juiste mail, naar de juiste persoon en op het juiste moment versturen.

Wat is e-mail marketing automation eigenlijk?

E-mail marketing automation laat je bedrijf of organisatie toe om e-mail marketingtaken en -processen te automatiseren. Er bestaan diverse tools om bepaalde e-mailactiviteiten te automatiseren, bijvoorbeeld het sturen van welkomstmails aan nieuwe klanten, het opvolgen van achtergelaten winkelmandjes,…
E-mail marketing automation helpt bedrijven en organisaties om efficiënter te communiceren naar hun doelgroepen en helpt om gepersonaliseerde berichten te verzenden naar verschillende ontvangers tegelijk. We nemen je mee doorheen het verhaal van e-mail marketing automation en vertellen hoe je het kan inzetten.

De voordelen van e-mail automation

Tijd en geld besparen

Het grootste voordeel is dat e-mail marketing automation je veel tijd bespaart die je kan spenderen aan andere taken. Alle e-mailacties moeten niet meer afzonderlijk onder de loep worden genomen. Geen gedoe meer met handmatig opstellen en verzenden van mails op onhandige tijdstippen. Met automation kan je vooraf workflows voorzien om e-mails te verzenden op basis van specifieke triggers, bijvoorbeeld nieuwe subscribers, aankopen of zelfs inactiviteit. Dat allemaal betekent meer tijd voor strategieën, creativiteit en andere taken die de marketing van je bedrijf of organisatie naar een hoger niveau kunnen tillen.

Personalisatie op schaal

De sleutel tot het opbouwen van sterke klantrelaties via e-mail is personalisatie. Dit kan een tijdrovende klus zijn als je dit telkens handmatig moet doen. Gelukkig maakt e-mail marketing automation personalisatie op schaal mogelijk. Je kan relevante en gepersonaliseerde e-mails sturen naar verschillende doelgroepen door middel van dynamische content en segmentatie-opties.

Verhoogde betrokkenheid

Het draait allemaal om de betrokkenheid van je doelgroep en hier helpt e-mail marketing automation je daarbij. Door het sturen van gepersonaliseerde mails op de juiste tijdstippen zorg je ervoor dat je doelgroep zich gewaardeerd voelt en zullen ze geneigd zijn om te reageren. Bovendien kan je zeer makkelijk A/B testen doen om zo je content verder te optimaliseren voor je doelgroep.

Meer leads genereren

Door de verschillende mogelijkheden binnen alle workflows is het mogelijk om lead nurturing workflows op te stellen. Hiermee kan je je leads ranken binnen de verschillende fases van een funnel, zoals het AIDA-model, om ze zo de gepaste content op het juiste tijdstip te bieden.

Nauwkeurige tracking en analyse

Data over je doelgroep is een van de meest waardevolle zaken en ook hier biedt e-mail marketing automation veel input. Het voorziet je van gedetailleerde tracking- en analyse mogelijkheden die je inzicht geven in het gedrag van je doelgroep. Open rates, click-through rates en zelfs conversies worden bijgehouden en geven je een volledig beeld van hoe je e-mailcampagnes presteren. Met deze mogelijkheden kan je de juiste beslissingen nemen om je campagnes verder te verbeteren en bij te sturen.

E-mail marketing automation in de customer journey

Bewustworden van een probleem

De customer journey start vaak bij het ontdekken en bewustworden van een probleem of behoefte. Dit is het moment wanneer je potentiële klant voor de eerste keer in aanmerking komt met je bedrijf, organisatie of merk. Hier kan e-mail marketing automation handig van pas komen bij het uitsturen van een welkomstmail naar nieuwe abonnees met daarin een gepersonaliseerde begroeting en relevante informatie over je aanbod, mogelijke voordelen, enz. Het automatisch reageren op conversies zoals het inschrijven voor je nieuwsbrief of een download kan een mogelijkheid zijn om de interesse van de potentiële klant te bepalen.

Evalueren en overwegen van oplossingen

Wanneer potentiële klanten overgaan naar de fase van overweging en evaluatie, is het belangrijk om hen relevante informatie voor te schotelen die hen kan helpen bij het nemen van een beslissing. Met e-mail marketing automation kan je op basis van de interesses en behoeften van je doelgroep gerichte content uitsturen. Dit kunnen bijvoorbeeld productaanbevelingen of klantgetuigenissen gericht naar hun behoeftes zijn die kunnen helpen bij het beslissingsproces. Op het juiste moment de juiste, relevante informatie geven kan de kans vergroten dat iemand kiest voor jouw merk of organisatie.

Overgaan tot aankoop

Zodra potentiële klanten klaar zijn om te converteren, is het cruciaal de aankoopervaring te optimaliseren om de drempel te verlagen en zo conversies te verhogen. E-mail marketing automation kan hierbij extra waarde bieden aan de klant door geautomatiseerde berichten te sturen, zoals orderbevestigingen, verzendingsupdates en follow-up e-mails na aankoop. Tussen de e-mails door ontstaat er mogelijkheid voor geautomatiseerde cross-selling of upselling. Hierdoor verhoogt de gemiddelde bestelwaarde en verbetert de klanttevredenheid.

Behouden van klanten na aankoop

Het behouden van bestaande klanten en het opbouwen van merkloyaliteit is net zo belangrijk als het aantrekken van nieuwe klanten. E-mail marketing kan een zeer krachtige tool zijn om klanten te retargetten en loyaal te maken. Dit kan gebeuren via het versturen van gepersonaliseerde follow-up berichten, waardevolle content of exclusieve aanbiedingen. Je kan een sterke band met je klanten opbouwen door regelmatig in contact te blijven en waarde toe te voegen. Ook kan je hen aanmoedigen om terug te keren door herhaalaankopen aan te sporen.

Tips voor een succesvolle implementatie van e-mail marketing automation

Stel duidelijke doelen

Het is essentieel om te vertrekken van duidelijke doelen. Hierna kan je beginnen met het opzetten van e-mailworkflows. De vraag die je je hierbij moet stellen is: wat wil ik bereiken? Wil je meer leads genereren, de conversieratio verhogen of klantretentie verbeteren? Door specifieke doelen te stellen kan je gerichter te werk gaan en zo ook de effectiviteit van je inspanningen opvolgen.

Ken je doelgroep

Hoe goed je je doelgroep kent, bepaalt mee het succes van je e-mail marketing automation. Neem de tijd om de doelgroep te segmenteren op basis van demografische gegevens, gedrag en voorkeuren. Hoe beter je begrijpt wat hun motiveert en wat hun interesses zijn, hoe effectiever en relevanter je campagnes zullen zijn.

Investeer in kwalitatieve content

Content is de sleutel tot het trekken van de aandacht van je doelgroep. Zorg er dan ook voor dat je content aansluit bij de behoeftes en interesses van je doelgroep. Of het nu gaat over informatieve blogposts, boeiende verhalen, sales gerichte content of nuttige tips, zorg dat het kwalitatief en relevant is. Dit zal de betrokkenheid van je publiek vergroten en de effectiviteit van je e-mailcampagnes versterken.

Test en optimaliseer constant

Eén van de grote voordelen van e-mail marketing automation is de mogelijkheid om op basis van gegevens je campagnes te analyseren, testen en optimaliseren. Dit kan onder andere door het gebruik van A/B testen om zo verschillende versies van e-mails te testen. Na de A/B testen kan je deze analyseren en zo je campagnes optimaliseren.

Een extra tip: Blijf up-to-date!

De wereld van marketing evolueert voortdurend en dit geldt ook voor e-mail marketing automation. Volg blogs om bij te blijven met alle trends en best practices uit de branche. Experimenteer volop met nieuwe ideeën. Door flexibel te blijven en open te staan voor verandering, kun je je e-mail marketing automation optimaliseren en zo je concurrentie een stap voor blijven.

Voorbeelden van e-mailflows

1. Welkomstmail

Deze mail wordt verstuurd wanneer iemand zich inschrijft voor je nieuwsbrief of een white paper downloadt. In deze mail bedank je de persoon voor hun interesse en geef je ze meer informatie over je bedrijf/organisatie en je producten of diensten.

2. Lead nurturing flow

Deze workflow geeft je de mogelijkheid om je leads te ‘voeden’ doorheen de fasen van de funnel en zo aangepaste content te sturen. Deze workflow kan allerlei content bevatten over je producten of diensten, tips en adviezen of testimonials van tevreden klanten.

3. Flow voor achtergelaten winkelmandjes

Deze e-mailflow laat je toe om herinneringsmails te sturen naar klanten die een iets in hun winkelmandje hebben achtergelaten zonder over te gaan tot aankoop. Deze e-mails kunnen een herinnering bevatten, een kortingscode of extra informatie over de producten.

4. Getuigenissen flow

Deze flow maakt het mogelijk om e-mails te sturen met daarin testimonials van tevreden klanten. Deze testimonials kunnen de klant overtuigen van jouw merk.

5. Opvolgingsmails

Je stuurt automatische opvolgingsmails naar leads die niet hebben gereageerd op je e-mails. De e-mails kunnen de lead vragen om meer informatie, een afspraak te maken of een product te kopen.

6. Klantenservice flow

Deze e-mails beantwoorden veelgestelde vragen of geven extra informatie over je producten of diensten. Daarnaast bevatten ze vaak ook een link naar de FAQ-pagina op jouw website.

7. Flow gericht op retentie van je doelgroep/klanten

De retentie e-mailflow is een onmisbare binnen e-mail marketing automation. Deze e-mails bedanken klanten voor hun aankoop. Ook kunnen zede klant stimuleren om opnieuw te kopen door kortingcodes of productaanbevelingen mee te sturen.

Dit zijn slechts enkele voorbeelden van e-mailflows die je kunt gebruiken met e-mailmarketing automation.
De mogelijkheden zijn eindeloos!

Enkele e-mail automation tools waarmee je aan de slag kunt gaan

Laten we eens kijken naar enkele van de belangrijkste tools die beschikbaar zijn voor e-mailmarketing automation.

  • Mailchimp: Een van de meest populaire e-mailmarketingplatformen die vele functies biedt, waaronder e-mailautomatisering, segmentatie, A/B-testen en gedetailleerde rapportage.
  • Salesforce Marketing Cloud: Salesforce biedt binnen hun Marketing Cloud veel diensten aan die jouw bedrijf kunnen helpen met marketing gerelateerde obstakels. Eentje hiervan is e-mailmarketing en specifieker e-mailmarketing automation.
  • HubSpot: Is naast een e-mail marketing tool ook een CRM. Hun e-mail marketing biedt een ingebouwde drag and drop editor om zo je content een mooie lay-out te bieden. Personalisatie is ook mogelijk gebaseerd op contactlijsten die je kan aanmaken op Hubspot.
  • Marketo: De Adobe Experience Cloud biedt alles aan rond leadgeneratie en nurturing. Een onderdeel daarvan is e-mailmarketing. Marketo voorziet tal van sjablonen, tools en visuele editors evenals real-time data analyse. Marketo maakt gebruik van A/B testing, voorspellende content op basis van de voorspellende kracht van de AI van Adobe Sensei en triggerende e-mails om personalisatie te verbeteren.

Met de juiste tools en strategieën kan e-mail marketing automation een meerwaarde bieden aan elke marketeer voor het bevorderen van relaties met hun doelgroep en deze begeleiden doorheen de funnel. Of je nu op zoek bent naar een eenvoudig automatiseringsproces of naar een functie voor het optimaliseren van je e-mail marketing, er zijn verschillende tools beschikbaar om je hierin te assisteren.

 

Heb je na het lezen van dit artikel zin gekregen om alle mogelijkheden van e-mail marketing automation te implementeren, aarzel dan niet en contacteer ons voor een gratis adviesgesprek.

Meer blogs

UX

Verbeter de gebruikerservaring (UX) van je website: 8 tips voor meer succes

Wil je de gebruikerservaring van je website verbeteren? Een goede gebruikerservaring kan het verschil maken tussen een succesvolle website en een die wordt overtroffen door de concurrentie. In deze blogpost delen we 8 tips om de gebruikerservaring van je website te optimaliseren, van het gebruik van call-to-actions tot het optimaliseren voor mobiel gebruik.

Lees meer
Social search

Social Media als zoekmachine: zoek je het op Google of op TikTok?

Social Media: dé nieuwe zoekmachine? De opkomst van social search heeft de manier waarop social media gebruikt wordt totaal veranderd. Het is een populaire trend, vooral onder jongere generaties, om social media te gebruiken in plaats van Google voor al hun opzoekwerk. Zo gebruikt 74% van Gen Z TikTok Search en verkiest 51% dit platform boven Google! Lees hier hoe platforms zoals TikTok & Instagram, Google inhalen als vertrekpunt voor een online zoektocht.

Lees meer
Contentkalender

Zo bouw je een goede contentkalender voor jouw bedrijf: een effectieve gids

Een contentkalender is een strategische planningstool waarmee je overzicht, consistentie en focus creëert in je contentmarketing. Een contentkalender dient als een schema waarbij content vooruit wordt gepland voor de komende periode. Het dient als duidelijk overzicht van de kanalen, de periode, de copy en bijhorende visual(s), en targeting. Lees verder om te ontdekken hoe jouw bedrijf het meeste kan halen uit een contentkalender, inclusief zaken waar je rekening mee moet houden. We delen ook enkele handige tips en tricks.

Lees meer

Antwerpse Steenweg 144/0102
9080 Lochristi
+32.(0)9 328 10 07
up@stairway.be