AIDA-model

Back to the basics: hoe we bewust of onbewust onderuit kunnen aan het AIDA-model

In de wereld van digitale marketing bestaan er veel strategieën, modellen en theorieën. Die kunnen vaak abstract lijken, ver van de realiteit van dagelijkse marketingactiviteiten. Hoewel ze op het eerste gezicht misschien puur theoretisch en niet toepasbaar lijken, zijn deze modellen van grote waarde als basis voor het vormgeven van doelgerichte marketingstrategieën. In deze blog lees je waarom dit klassieke communicatiemodel nog steeds relevant is en hoe je deze in je achterhoofd kunt houden bij jouw marketingpraktijken.

Customer journey als basis van je marketingstrategie

Waar staat AIDA voor? Het acroniem slaat op de verschillende fasen die de consument doorloopt tijdens zijn koopproces: (A) de aandacht wordt getrokken, (I) er ontstaat een interesse, (D) die wordt gevolgd door een verlangen naar het product of de dienst om uiteindelijk (A) in actie te schieten en dus over te gaan tot de aankoop.

Attention / De aandacht trekken van je doelgroep

In een wereld vol afleiding is het belangrijk om op te vallen te midden van de concurrentie. So simple, yet so hard… Doorbreek de traditionele marketing insteek waarbij je als bedrijf jezelf braaf voorstelt, en gebruik de troeven van contentmarketing om de aandacht te trekken van je doelgroep. In deze fase gaat het erom dat je de doelgroep een gewenste actie laat ondernemen, zoals bijvoorbeeld een video bekijken of iets te downloaden. Je kunt dit bereiken aan de hand van onder andere volgende zaken:

Opvallende advertenties

Maak gebruik van kleur, unieke beelden en pakkende koppen om de aandacht te trekken van potentiële klanten terwijl ze door hun social media feeds scrollen. Doorbreek de feed gerust met een video. Hier lees je hoe je ook zonder groot budget succesvolle video’s kunt maken.

Influencers

Werk samen met invloedrijke personen in je sector om je merk onder de aandacht te brengen van hun volgers.

Landingspagina met een trigger om iemand naar de volgende fase te laten doorgaan

Zorg ervoor dat je website een aantrekkelijk ontwerp heeft en snel laadt. Bijkomend voordeel van een goede landingspagina is dat je website beter scoort in zoekmachines. Welke andere zaken je kunt doen die je ranking bevorderen, lees je in onze blog over het belang van SEO.

Interest / Interesse triggeren bij prospects

Als je de aandacht hebt van je doelgroep, kan je overgaan tot het opwekken van interesse. Dit is je moment om je kennis, vaardigheden en andere sterktes te laten zien van jouw product of dienst. Creëer waardevolle interacties door onder andere volgende zaken:

Bied waardevolle inhoud aan

Creëer blogposts, artikels en infographics die relevant zijn voor je doelgroep en helpen hun problemen op te lossen.

Gebruik gerichte advertenties

Maak gebruik van demografische gegevens en gedragsanalyses om advertenties te richten op specifieke doelgroepen die waarschijnlijk geïnteresseerd zijn in je producten of diensten. Je kunt ook altijd A/B-testen uitvoeren of op voorhand marktonderzoek laten uitvoeren. Indien je geïnteresseerd bent in zo’n marktonderzoek, verwijzen we je graag door naar onze zusteronderneming en krak in marktonderzoek Bablr.

Organiseer evenementen

Host webinars of workshops om je doelgroep meer te leren over wat jouw bedrijf te bieden heeft.

Desire / Toekomstige klanten laten verlangen naar jouw product of dienst

Je doelgroep toont interesse. Dan is het nu tijd om die verder om te zetten in een verlangen naar je product of dienst. Je moet het gevoel wekken dat je doelgroep écht niet zonder je product of dienst kan. Je moet een positief gevoel te creëren rond jouw merk en dit kan door bijvoorbeeld:

Sociale bewijskracht te tonen

Laat getuigenissen, beoordelingen en case studies zien van tevreden klanten.

Exclusieve aanbiedingen aan te bieden

Creëer een gevoel van schaarste door limited editions of tijdelijke kortingen aan te bieden.

Storytelling te gebruiken

Vertel verhalen die de emoties van jouw publiek aanspreken en hen inspireren om actie te ondernemen.

Action / Actie ondernemen

Tijd voor actie! En actie kan trouwens van alles zijn. Het betekent niet per se een aankoop. Een afspraak boeken, een brochure downloaden, inschrijven voor een evenement of sessie zijn allemaal waardevolle acties. Hoewel dit de laatste fase is in het AIDA-model, is de actie iets dat je op voorhand bepaalt binnen je marketingstrategie.

Duidelijke oproepen tot actie

Gebruik pakkende oproepen tot actie (CTA’s) die de volgende stap voor de klant duidelijk maken, zoals “Koop nu”, “Registreer hier”, of “Neem contact met ons op”.

Vereenvoudig het aankoopproces

Maak het gemakkelijk voor klanten om te kopen door een intuïtieve en gestroomlijnde checkout-ervaring aan te bieden. Als je bijvoorbeeld in Google Analytics ziet dat mensen zaken in hun winkelmandje toevoegen, hun gegevens invullen maar opvallend veel mensen afhaken bij het kiezen van het betaalmiddel, kan je nagaan of je misschien meer betaalopties moet overwegen of controleren of alle opties wel goed aanklikbaar zijn.

Advocacy / Het AIDA-model stopt niet na Action

Het AIDA-model is een goede basis om je marketingstrategie op te baseren, maar er ontbreekt echter nog een belangrijke fase. Wat vaak vergeten wordt is dat Advocacy een verlengde is van dit model en na de gewenste actie komt. Want ook na de aankoop is het belangrijk om goed te blijven communiceren met je klanten. In deze fase communiceren klanten namelijk over hun aankoop naar hun peers. Als je ook in deze fase aanwezig bent op een positieve manier, creëer je echte merkambassadeurs en trouwe klanten.

Flexibiliteit

Het is belangrijk om in het achterhoofd te houden dat niet elke consument elke fase doorloopt, of in bovenstaande chronologische volgorde doorloopt. Een klant kan je campagne zien passeren waarin jij een korting aanbiedt voor klanten die jouw merk al kennen, en ook tot aankoop zijn overgegaan. En een andere klant kan jouw bewustzijnscampagne hebben gezien en ook onmiddellijk iets hebben aangekocht. Klanten kunnen dus op verschillende manieren met jouw marketinguitingen omgaan, afhankelijk van hun individuele behoeften, ervaringen en interacties met jouw merk. Daarom moet elke communicatie-uiting die je maakt aanvullend zijn op jouw marketingstrategie.

 

Zou je wat begeleiding kunnen gebruiken bij de toepassing van het AIDA-model op jouw marketing strategie? Of zijn er andere zaken die je graag verbetert inzake marketing? Contacteer ons vandaag nog voor een verkennend gesprek! Bij Stairway luisteren we graag naar de uitdagingen van jouw bedrijf en helpen we met plezier jouw bedrijf of organisatie naar een trapje hoger.

Meer blogs

UX

Verbeter de gebruikerservaring (UX) van je website: 8 tips voor meer succes

Wil je de gebruikerservaring van je website verbeteren? Een goede gebruikerservaring kan het verschil maken tussen een succesvolle website en een die wordt overtroffen door de concurrentie. In deze blogpost delen we 8 tips om de gebruikerservaring van je website te optimaliseren, van het gebruik van call-to-actions tot het optimaliseren voor mobiel gebruik.

Lees meer
Social search

Social Media als zoekmachine: zoek je het op Google of op TikTok?

Social Media: dé nieuwe zoekmachine? De opkomst van social search heeft de manier waarop social media gebruikt wordt totaal veranderd. Het is een populaire trend, vooral onder jongere generaties, om social media te gebruiken in plaats van Google voor al hun opzoekwerk. Zo gebruikt 74% van Gen Z TikTok Search en verkiest 51% dit platform boven Google! Lees hier hoe platforms zoals TikTok & Instagram, Google inhalen als vertrekpunt voor een online zoektocht.

Lees meer
E-mail marketing automation

E-mail marketing automation: bespaar tijd en geld

Een contentkalender is een strategische planningstool waarmee je overzicht, consistentie en focus creëert in je contentmarketing. Een contentkalender dient als een schema waarbij content vooruit wordt gepland voor de komende periode. Het dient als duidelijk overzicht van de kanalen, de periode, de copy en bijhorende visual(s), en targeting. Lees verder om te ontdekken hoe jouw bedrijf het meeste kan halen uit een contentkalender, inclusief zaken waar je rekening mee moet houden. We delen ook enkele handige tips en tricks.

Lees meer
Contentkalender

Zo bouw je een goede contentkalender voor jouw bedrijf: een effectieve gids

Een contentkalender is een strategische planningstool waarmee je overzicht, consistentie en focus creëert in je contentmarketing. Een contentkalender dient als een schema waarbij content vooruit wordt gepland voor de komende periode. Het dient als duidelijk overzicht van de kanalen, de periode, de copy en bijhorende visual(s), en targeting. Lees verder om te ontdekken hoe jouw bedrijf het meeste kan halen uit een contentkalender, inclusief zaken waar je rekening mee moet houden. We delen ook enkele handige tips en tricks.

Lees meer

Antwerpse Steenweg 144/0102
9080 Lochristi
+32.(0)9 328 10 07
up@stairway.be