Cookies

Hoe moet je niet op je honger blijven zitten zonder cookies?

In een tijd waarin browsers zoals Safari en Firefox al stappen zetten om marketeers te dwingen niet langer te vertrouwen op third-party cookies om het online gedrag van consumenten te meten, volgt Google langzaam maar zeker dezelfde koers. Bedrijven moeten een nieuwe aanpak voorzien om hun relatie met klanten te behouden met deze stijging van strengere privacyregels. We leggen je in deze blog uit welke gevolgen dit met zich meebrengt en wat je als bedrijf kunt doen.

Stel je voor dat de medewerker van je favoriete winkel of restaurant je op een dag niet meer herkent als je binnenkomt. Dat is de situatie waarin veel bedrijven zich tegenwoordig bevinden.

Wat zijn first-party cookies?

First-party cookies zijn kleine tekstbestanden die door de website op de computer van je websitebezoekers worden geplaatst. Ze dienen als geheugensteuntjes voor de website, waardoor ze inloggegevens, taalvoorkeuren of items in de winkelwagens kunnen onthouden. Dit zorgt voor een gestroomlijnde en gepersonaliseerde ervaring, zonder dat je websitebezoekers telkens opnieuw dezelfde informatie hoeven in te vullen.

First-party cookies zijn essentieel voor een optimale gebruikerservaring. Ze stellen websites in staat om:

  • Inloggegevens te onthouden: Zo hoef je niet telkens opnieuw in te loggen wanneer je de website bezoekt.
  • Taalvoorkeuren te bewaren: De website kan zich automatisch aanpassen aan jouw taal, waardoor je alles in jouw eigen taal kunt lezen.
  • Items in winkelwagens te bewaren: Zelfs als je de website verlaat, blijven de items in je winkelwagen bewaard totdat je ze bestelt.
  • Surfgedrag op de website te analyseren: De website kan deze data gebruiken om de gebruikerservaring te verbeteren en te optimaliseren.

First-party cookies zijn dus onmisbaar voor een efficiënte en gebruiksvriendelijke website. Ze zorgen ervoor dat je een gepersonaliseerde ervaring hebt en dat je niet telkens opnieuw dezelfde informatie hoeft in te vullen.

En wat is het verschil met third-party cookies?

Third-party cookies daarentegen worden geplaatst door domeinen die niet dezelfde zijn als je website en worden vaak gebruikt voor advertentiedoeleinden.

Third-party cookies bieden waardevolle data over het surfgedrag van je gebruikers. Deze data kan worden gebruikt om gerichte advertenties te tonen. En die relevantere advertenties leiden op hun beurt tot hogere conversieratio’s. Ze optimaliseren ook website-analyse. Zo bepaal je waar je gebruikers vandaan komen, hoe ze je website gebruiken en waar je de gebruikerservaring kunt verbeteren.

De belangrijkste toepassing third-party cookies is de mogelijkheid om retargeting te implementeren. Met retargeting worden je advertenties getoond aan gebruikers die je website al hebben bezocht, waardoor je de kans op conversie vergroot. Net daarom roept het gebruik van third-party cookies ook vragen rond privacykwesties op. Daardoor is de toekomst van third-party cookies onzeker, want steeds meer browsers bieden gebruikers de mogelijkheid om deze cookies te beperken of te blokkeren. Dit heet ook wel de welbefaamde “cookieless future”. Digital marketeers gaan op zoek naar alternatieve manieren om hun doelgroep te bereiken, met respect voor de privacy van gebruikers.

Cookie Checklist: wat moet je nu doen als bedrijf?

Met andere woorden heeft de verschuiving naar het beperken van third party cookies vooral gevolgen voor digitale marketing, met name op het gebied van retargeting, advertentietargeting en meetpraktijken. Dus hoe kun je dan blijven informatie verzamelen over je doelgroep? Door een aantal stappen te volgen en de nodige digitale zaken te voorzien, kun je als bedrijf zich aanpassen aan de veranderingen van online privacyregulering en tegelijk effectief blijven communiceren met je doelgroep.

Voorzie een cookie banner…

Sinds de GDPR-wetgeving is een cookie banner die voldoet aan de voorwaarden verplicht op websites. Sinds maart 2024 is er de consent mode versie 2. Die houdt in dat je cookie banner niet enkel de optie moet hebben om de cookies te aanvaarden of af te wijzen, maar ook de optie moet hebben om verschillende parameters aan en uit te vinken. Er zijn verschillende opties beschikbaar, sommige zelfs gratis tot een bepaald aantal pagina’s.

Klik hier als je nog geen GDPR-proof cookie banner op je website hebt!

…en respecteer de voorkeuren van je klanten

Een detail dat vaak over het hoofd wordt gezien is dat je cookie banner ook goed gelinkt en ingesteld moet zijn. Dit doe je in Google Tag Manager zonder tussenkomst van een ontwikkelaar. Dan ben je er zeker van dat dit ook geen negatief effect heeft op je Google advertenties. Google zou namelijk je advertenties niet kunnen verbergen als je Consent mode v2 niet in orde is. Bekijk zeker onze pagina over Google Tag Manager als je meer wil weten over de mogelijkheden ervan.

Transparant privacy- en cookiebeleid

Met een transparante privacy- en cookieverklaring kun je niet alleen het vertrouwen van je websitebezoekers verbeteren, maar ook een goede basis leggen voor een duurzame relatie met je klanten. Het is een kans te laten zien dat je de privacy van je gebruikers serieus neemt. Zo maak je een goed statement:

  • Maak het statement duidelijk en beknopt.
  • Gebruik eenvoudige taal die voor iedereen begrijpelijk is.
  • Maak het statement gemakkelijk vindbaar op de website.
  • Update het statement regelmatig wanneer er wijzigingen zijn in de manier waarop de organisatie persoonsgegevens verwerkt.

Server side tracking

Als uitgangspunt is server-side tracking geschikt voor alle websites die de privacy van hun bezoeker willen waarborgen en accurate data willen ontvangen. Het is een alternatieve methode voor de verzameling van gegevens over je activiteit op je website, die verschilt van de traditionele client-side tracking. De gegevens komen niet van de browser, wat het veiliger en betrouwbaarder maakt. Je kunt ook meer gegevens verzamelen. Om praktische redenen is server-side tracking geschikt voor middelgrote en grote organisaties, of websites met veel bezoekers. Voor kleinere ondernemingen zullen de complexiteit en kosten van server-side tracking minder snel opwegen tegen de voordelen.

Contextuele marketing

Een alternatieve methode voor de verzameling van gegevens over je doelgroep is om de inhoud en boodschap van je advertenties goed te matchen met de plaats waar je adverteert. Zo maak je dat je advertenties over damesmode niet op een website die voornamelijk gericht op mannen is, terechtkomen.

Implementatie

Voor de implementatie van Consent Mode versie 2, zijn er verschillende platforms die bedrijven kunnen helpen om aan de vereisten te voldoen en tegelijk een vlotte gebruikerservaring te bieden. Bij Stairway kijken we naar welke tool het beste voor jouw bedrijf en zorgen voor een succesvolle implementatie ervan.

Is de website van jouw bedrijf nog niet volledig GDPR-proof, of wil je je data via first-party cookies beter verzamelen? Contacteer ons dan vandaag nog! We bekijken samen hoe je bedrijf dat trapje hoger kan, ook binnen de cookieless future!

 

Extraatje: Recept voor Stairway cookies

Ingrediënten:

115 gram ongezouten roomboter
200 gram lichtbruine basterdsuiker
100 gram kristalsuiker
2 eieren (M)
1 tl vanille-extract
250 gram bloem
1 tl baking soda
1 tl zout
200 gram M&M’s in cyaan en magenta

Bereiding:

Verwarm de oven voor op 180°C.
Mix de boter, basterdsuiker en kristalsuiker tot een romig geheel.
Voeg de eieren en vanille-extract toe en mix tot een glad mengsel.
Voeg de bloem, baking soda en zout toe en meng tot een deeg.
Kneed de chocolate chips door het deeg.
Vorm balletjes van het deeg en leg ze op een bakplaat bekleed met bakpapier.
Bak de cookies voor 10-12 minuten, of tot ze goudbruin zijn.

Serveer de Stairway Cookies met een kopje koffie of thee en geniet van de perfecte mix van digital marketing en smulplezier!

Meer blogs

UX

Verbeter de gebruikerservaring (UX) van je website: 8 tips voor meer succes

Wil je de gebruikerservaring van je website verbeteren? Een goede gebruikerservaring kan het verschil maken tussen een succesvolle website en een die wordt overtroffen door de concurrentie. In deze blogpost delen we 8 tips om de gebruikerservaring van je website te optimaliseren, van het gebruik van call-to-actions tot het optimaliseren voor mobiel gebruik.

Lees meer
Social search

Social Media als zoekmachine: zoek je het op Google of op TikTok?

Social Media: dé nieuwe zoekmachine? De opkomst van social search heeft de manier waarop social media gebruikt wordt totaal veranderd. Het is een populaire trend, vooral onder jongere generaties, om social media te gebruiken in plaats van Google voor al hun opzoekwerk. Zo gebruikt 74% van Gen Z TikTok Search en verkiest 51% dit platform boven Google! Lees hier hoe platforms zoals TikTok & Instagram, Google inhalen als vertrekpunt voor een online zoektocht.

Lees meer
E-mail marketing automation

E-mail marketing automation: bespaar tijd en geld

Een contentkalender is een strategische planningstool waarmee je overzicht, consistentie en focus creëert in je contentmarketing. Een contentkalender dient als een schema waarbij content vooruit wordt gepland voor de komende periode. Het dient als duidelijk overzicht van de kanalen, de periode, de copy en bijhorende visual(s), en targeting. Lees verder om te ontdekken hoe jouw bedrijf het meeste kan halen uit een contentkalender, inclusief zaken waar je rekening mee moet houden. We delen ook enkele handige tips en tricks.

Lees meer

Antwerpse Steenweg 144/0102
9080 Lochristi
+32.(0)9 328 10 07
up@stairway.be