Inhakers zijn terugkerende momenten die gepaard gaan met acties. Denk Bv aan de solden, Black Friday, Cyber Monday, dag van de webshop, … Voor miljoenen mensen wereldwijd is dit hét moment om cadeautjes te kopen of om zichzelf te trakteren op allerlei producten.
Inhaakmomenten: 7+1 tips voor je webshop
Wij hebben voor een aantal klanten, in samenwerking met Google, een strategie opgezet om bv. Black Friday tot een succes te maken. Met resultaat! Het werd voor deze klanten een recordmaand in omzet én traffic. Uit onze projecten hebben we een aantal inzichten samengevat die je kunnen helpen om van deze inhaakmomenten een succesvolle strategie te maken.
Tip 1 / Stel een deal samen
Je denkt misschien dat inhaakmomenten niets voor jouw bedrijf zijn of dat je producten hier niet bij aanleunen. Wij raden het toch aan om het te proberen. Als je deal goed zit, zal je bedrijf hier van genieten. Je hoeft niet je volledige assortiment aan te bieden als een deal. Je kan enkele producten of categorieën als deal uitkiezen.
Evalueer achteraf zeker hoe je aanbieding je bedrijf heeft geholpen. Heb je meer sales, of heb je toch iets meer leads binnen gehaald? Super! Is dat niet het geval? Je kan ook meer traffic gegenereerd hebben, wat bijdraagt aan de merkbekendheid.
Tip 2 / Kies een goede korting
Inhaakmomenten worden gekenmerkt door hoge kortingen tot -70% en zelfs meer. Voor veel bedrijven is dit niet haalbaar. Als je de eerste keer deelneemt aan een actie, raden we niet aan om direct met hoge kortingen te strooien. Het eerste jaar is een test en je leert uit de resultaten. Tijdens ons startjaar hebben we getest met kortingen rond de 30 à 50%, wat mooie resultaten opleverde.
Tip 3 / Test je website
Kan je een stormloop van bezoekers verwachten, dan moet je er zeker van zijn dat je server die grote hoeveelheid aankan. Test dit op voorhand of bespreek met je systeembeheerder. Zorg er ook voor de mobiele versie van je website goed zit. De meerderheid van alle aankopen gebeuren tijdens deze perioden mobiel.
Tip 4 / Denk tijdig na over je advertentiestrategie
Wil je de deal uitlichten via zoekmachine adverteren of social media advertising? Je denkt deze strategie dan tijdig uit en begint met het aantrekken van nieuwe bezoekers. Je bouwt remarketinglijsten en grafische elementen om je campagne te ontwerpen. Lees hier alles over online advertising.
Tip 5 / Search Engine Optimisation
Je kan op voorhand ook al beginnen bouwen aan een landingspagina zodat deze geïndexeerd wordt en dus al goed scoort bij de piek. Zo ben je top of mind bij Google voor het inhaakmoment er is. Is het niet de eerste keer dat je meedoet aan deze kortingen, dan kan je PR doen rond vorige edities.
Tip 6 / Communiceer niet te vroeg
Ga niet maanden op voorhand e- mails verzenden met de boodschap dat er waanzinnige kortingen aankomen. Dat zorgt ervoor dat mensen hun aankoop uitstellen tot de deal actief is. Blijf je communicatie houden zoals hij altijd is. Kondig je deals aan de dag voor de actie.
Tip 7 / Volledig weekend
Het is een kleine moeite om de actie langer te laten lopen. Bv. bij Black Friday tot Cyber Monday. We leerden dat het weekend voor velen nog een shopping-moment is. Focus dus niet enkel op die vrijdag, maar ga voor vier dagen shopping genot.
Tip 7+1 / Combineer online en offline
Heb je ook fysieke winkel(s)? Trek de actie dan door, maar vraag de klanten die van het voordeel willen genieten vrijblijvend om extra gegevens. En of ze zich willen inschrijven op de nieuwsbrief. Zo kan je die later weer bereiken en creëren ze een hogere customer lifetime value.
Aan de slag?
Het is stilaan het moment om als kleine webshop of grotere e-commerce speler aan de slag te gaan rond deze inhaakmomenten. Heb je hulp nodig bij het opzetten van een e-commerce strategie of advertentiecampagnes? Neem dan zeker contact op, wij geven je een zetje.