Stairway's marketing checklist

Checklist startende bedrijven

Je wil een zaak starten, top! Het internet ligt bezaaid met artikels over wat je allemaal in orde moet brengen en waarop te letten. Maar dan? Er is bitter weinig te vinden over marketing en wat je voor je website moet regelen als je aan iets volledig nieuws begint.

Wij stelden een checklist voor je op.

De why van je bedrijf bepalen

Je hebt wel al gehoord van de missie en visie van bedrijven. De missie van je bedrijf is je hogere doelstelling, waar je als bedrijf voor wil staan. Wat draagt jouw bedrijf toe aan de wereld? De visie beschrijft dan weer hoe je organisatie de toekomst ziet. 

Waarom is dit nu zo belangrijk? De missie en visie van je bedrijf brengen niet alleen meer verbinding met het bedrijf, ze geven ook richting in het nemen van beslissingen en vormen het uitgangspunt voor al je content.

Enkele voorbeelden:

Dove

  • Missie: Dove zet zich actief in om het zelfvertrouwen van alle vrouwen, en vooral jonge meisjes, positief te beïnvloeden en hen te inspireren om het beste uit hun leven te halen.
  • Visie: Een wereld creëren waarin schoonheid een bron van vertrouwen is in plaats van angst.

Lego

  • Missie: Lego wil de bouwers van morgen inspireren en creatief ontwikkelen
  • Visie: De toekomst van spelen uitvinden

Apple

  • Missie: geavanceerde technologie eenvoudig maken voor mensen
  • Visie: Toegankelijkheid: Wij geloven dat technologie voor iedereen toegankelijk moet zijn. Milieu: Onze planeet verdient ons beste denkwerk. Privacy: Apple’s toewijding aan jouw privacy.

 

Website

Missie en visie, check! Nu heb je een eigen website nodig. Uiteraard mogen sociale media, nieuwsbrieven enz. ook niet ontbreken.  Alles wat je doet of post heeft namelijk als doel mensen naar je website te leiden, dus deze moet allereerst up and running zijn. 

Niet vergeten: een cookie en privacy policy op je website zijn wettelijk verplicht.

Metadata op je website

Gegevens over gegevens dus, makkelijk gezegd. Metadata beschrijven de context, de inhoud en de structuur van informatie. Een titel en auteur van een boek bv.

Waarom dit zo belangrijk is op je website? Wanneer mensen op zoek gaan naar een specifiek onderwerp kunnen ze door de metadata in Google precies lezen waar een pagina over gaat. De metadata van een webpagina bestaat uit de meta title en de meta description. 

De meta title van je pagina vertelt waar een pagina over gaat en is zichtbaar in de zoekmachines en in de tabbladen aan de bovenkant van je internetbrowser.

Je herkent de meta title  aan de blauwe tekst in Google (zie onderstaand voorbeeld)

De meta description is een samenvatting die duidelijk maakt waar je pagina over gaat. Deze is zichtbaar onder de meta title

Wie wilt scoren bij zijn klanten, zal eerst bij Google moeten scoren. Door je website SEO proof te maken, kom je in de bovenste schuif te liggen – of beter gezegd bovenaan de pagina – bij Google. Niet alleen sterke content en de juiste zoekwoorden, maar ook technische optimalisatie van je website en off-site content zijn hiervoor een must.

(screenshot van onze blog in de google resultaten waarop we aanduiden wat wat is)

Promoot je website

Up and running? Iedereen mag het geweten hebben, je bedrijf is bereikbaar, beschikbaar en betrouwbaar. Je promoot je website o.a. via social media. Maak pagina’s aan voor je bedrijf, post eventueel teasers voor de launch, schrijf blogberichten, maak content, visitekaartjes, flyers,… Die zien er natuurlijk liefst professioneel uit. Verdiep je dus in handige tools om deze te maken, of schakel de hulp in van een professional.

Google ads

Ok, zo ver ben je al. Je hebt een geweldig product, maar weten je klanten je te vinden? Google Ads is de advertentiedienst van Google waarmee je onder andere kan adverteren in de Google zoekresultaten. Je betaalt dus om boven de gewone, organische zoekresultaten te verschijnen. Naast de zichtbaarheid kan je met Google ads ook inspelen op de zoekintentie en doelgroep van je klanten. Als klanten binnen jouw opgegeven doelgroep zoeken op een bepaalde term, komt jouw website naar voren. Aangezien je betaalt per keer dat iemand op je advertentie klikt, ga jij zo ook efficiënt met je marketingbudget om. Naast dat je alleen betaalt voor mensen die op je link klikken, kun je trouwens ook zelf een maximumbedrag invullen, wat ook handig is als je een beperkt budget hebt of niet teveel wil uitgeven aan digital marketing.

Je Google-advertenties zijn bovendien perfect meetbaar. Je weet met andere woorden welke advertenties en zoektermen werken en welke niet, zodat je gericht kunt bijsturen en optimaliseren. Daarnaast geeft Google Ads ook mee op welke zoektermen gezocht wordt, deze kan je als extra zoektermen toevoegen.

Content marketing

De juiste content onderscheidt je van de concurrentie en zorgt ervoor dat je jouw ideale klant bereikt. Hierdoor kan je als bedrijf bepaalde vooropgestelde doelstellingen behalen. 

Begin er niet zomaar aan, je kan niet eender wat posten. Aan de hand van de doelstellingen van je bedrijf bepaal je eerst wat relevante info is om je doelpubliek mee te bereiken. 

Voor je effectief aan de slag gaat met je contentstrategie, is het belangrijk om de huidige situatie te analyseren. Welke content is er nu al? Via welke kanalen publiceer je content? Met welke soort content is er de beste interactie? Inzichten in de huidige situatie zorgen er niet alleen voor dat er met kennis van zaken een content plan kan opgesteld worden, maar ook dat goed werkende content geoptimaliseerd kan worden.

Content marketing is een ongoing proces. Maak dus een content plan op, zo behoudt je een overzicht over wanneer je wat post over welk onderwerp, kanaal en doelstelling. Je leest er hier meer over. 

E-mail marketing

Ondanks de tegenberichten is e-mail marketing nog steeds springlevend. Al moet jouw e-mail wel opvallen. Net voldoende om ervoor te zorgen dat die van jouw bedrijf of organisatie wel geopend wordt. 

E-mail marketing gaat verder dan het versturen van een nieuwsbrief. Elk bedrijf of organisatie kan ermee aan de slag om nieuwe klanten aan te trekken, bestaande klanten op lange termijn meer waarde te laten genereren, nieuwe producten en diensten in de kijker te zetten of om stakeholders te informeren en extra verkoop te stimuleren.

Meer weten? Je leest er hier alles over.

Onderzoek naar concurrenten, waar is de concurrent mee bezig?

Welke bedrijven of ondernemingen zijn jouw concurrenten en waar zijn zij mee bezig?

Bij concurrentieanalyse hou je rekening met je directe en indirecte concurrenten.

Directe concurrenten verkopen hetzelfde product als jij, of bieden dezelfde dienst aan. Indirecte concurrenten voorzien enkel in dezelfde behoefte.

Uit de resultaten kan je afleiden waarop je moet inzetten, om zo ook jouw gat in de markt uit te vinden. Meer info over concurrentieonderzoek kan

je vinden op de site van ons andere project, BABLR.

Zo, je bedrijf is er helemaal klaar voor.

Heb je toch hulp nodig bij de uitwerking van de onderdelen van onze checklist? Neem gerust contact op.

Meer blogs

UX

Verbeter de gebruikerservaring (UX) van je website: 8 tips voor meer succes

Wil je de gebruikerservaring van je website verbeteren? Een goede gebruikerservaring kan het verschil maken tussen een succesvolle website en een die wordt overtroffen door de concurrentie. In deze blogpost delen we 8 tips om de gebruikerservaring van je website te optimaliseren, van het gebruik van call-to-actions tot het optimaliseren voor mobiel gebruik.

Lees meer
Social search

Social Media als zoekmachine: zoek je het op Google of op TikTok?

Social Media: dé nieuwe zoekmachine? De opkomst van social search heeft de manier waarop social media gebruikt wordt totaal veranderd. Het is een populaire trend, vooral onder jongere generaties, om social media te gebruiken in plaats van Google voor al hun opzoekwerk. Zo gebruikt 74% van Gen Z TikTok Search en verkiest 51% dit platform boven Google! Lees hier hoe platforms zoals TikTok & Instagram, Google inhalen als vertrekpunt voor een online zoektocht.

Lees meer
E-mail marketing automation

E-mail marketing automation: bespaar tijd en geld

Een contentkalender is een strategische planningstool waarmee je overzicht, consistentie en focus creëert in je contentmarketing. Een contentkalender dient als een schema waarbij content vooruit wordt gepland voor de komende periode. Het dient als duidelijk overzicht van de kanalen, de periode, de copy en bijhorende visual(s), en targeting. Lees verder om te ontdekken hoe jouw bedrijf het meeste kan halen uit een contentkalender, inclusief zaken waar je rekening mee moet houden. We delen ook enkele handige tips en tricks.

Lees meer
Contentkalender

Zo bouw je een goede contentkalender voor jouw bedrijf: een effectieve gids

Een contentkalender is een strategische planningstool waarmee je overzicht, consistentie en focus creëert in je contentmarketing. Een contentkalender dient als een schema waarbij content vooruit wordt gepland voor de komende periode. Het dient als duidelijk overzicht van de kanalen, de periode, de copy en bijhorende visual(s), en targeting. Lees verder om te ontdekken hoe jouw bedrijf het meeste kan halen uit een contentkalender, inclusief zaken waar je rekening mee moet houden. We delen ook enkele handige tips en tricks.

Lees meer

Antwerpse Steenweg 144/0102
9080 Lochristi
+32.(0)9 328 10 07
up@stairway.be