Contentkalender

Zo bouw je een goede contentkalender voor jouw bedrijf: een effectieve gids

Wat is een contentkalender?

Een contentkalender is een strategische planningstool waarmee je overzicht, consistentie en focus creëert in je contentmarketing. Een contentkalender dient als een schema waarbij content vooruit wordt gepland voor de komende periode met een duidelijk overzicht van de kanalen, de periode, de copy en bijhorende visual(s), en targeting. Lees verder om te ontdekken hoe jouw bedrijf het meeste kan halen uit een contentkalender, inclusief zaken waar je rekening mee moet houden. We delen ook enkele handige tips en tricks.

Waarom zou je kiezen voor een contentkalender?

Een goed ontwikkelde contentkalender ondersteunt je contentmarketing- en social media strategie door:

  • Efficiëntie: bespaar kostbare tijd door alles in één keer in te plannen. Zo mis je geen enkele deadline.
  • Consistentie: hou je de doelgroep betrokken en voorkom periodes van stilte in je contentplanning. Je kan ook content uit de verschillende contentpijlers spreiden zodat deze gelijkmatig voorzien worden in de tijd.

Contentkalender from scratch

Er zijn verschillende tools ter beschikking zoals HootSuite en sommige platformen zoals Meta bieden zelf een planningsfunctie binnen het platform aan. Je kan ook een Excel-spreadsheet gebruiken. Het voordeel hiervan is dat het volledig personaliseerbaar is,iedereen makkelijk toegang hiertoe heeft en je makkelijk aanpassingen kunt doorvoeren. Geen enkele contentkalender ziet er hetzelfde uit. Pas hem aan naar de behoeften van jouw bedrijf en voorzie alleen vakken die echt nodig zijn.

Deze onderdelen mogen NIET ontbreken!

Een contentkalender voor organische posts ziet er anders uit dan een contentkalender voor geadverteerde posts. Hoe dan ook, het raamwerk bevat de volgende elementen:

1. Tijdsplanning

Bepaal de data en frequentie van je content. Hou een realistisch schema aan dat je kunt volhouden. Wees ook flexibel, soms moet je nu eenmaal een post opschuiven. Wees ook niet bang om posts aan te passen op basis van trends of de actualiteit. Zo voorkom je blunders die impact hebben op je reputatie en het vertrouwen van je doelgroep.

2. Doel of pijler

Hou altijd het doel voor ogen. Wil je meer awareness creëren? Wil je meer websiteverkeer genereren? Of is je doelgroep al klaar om tot aankoop over te gaan? Je contentkalender moet strategisch goed voorbereid zijn. Hiervoor kun je best je content indelen aan de hand van de principes van het AIDA-model. Definieer enkele contentpijlers en wissel die contentpijlers evenwichtig af zodat je telkens variatie hebt binnen je content en de content toch samenhangend blijft.

3. Kanaal

Het voordeel van een contentkalender is dat je het overzicht bewaart van alle content die jouw organisatie uitbrengt. Indien jouw bedrijf of organisatie op meerdere kanalen actief is, kun je dit in de contentkalender aangeven voor welk kanaal of kanalen de post bedoeld is. Varianten van content kun je hier altijd onder elkaar bundelen. Ligt de focus van bepaalde kanalen anders dan de andere kanalen? Wordt LinkedIn bijvoorbeeld uitsluitend gebruikt voor B2B-communicatie? Dan kun je er altijd voor kiezen om bepaalde kanalen in een aparte contentkalender bij te houden.

4. Copy

De definitieve copy, of tekst, schrijf je in de contentkalender zodat je bij het inplannen of posten van de content alleen nog maar hoeft te kopiëren en te plakken. Laat het gerust nakijken door collega’s of anderen. Vermeld hier ook welke hashtags en/of call to actions niet mogen ontbreken in je berichten. Voorzie een kolom waarin de status van “te herlezen” naar “OK om te publiceren” kan worden veranderd.

EXTRA TIP! Zorg ervoor dat je links traceerbaar zijn door UTM-tags toe te voegen. UTM-tags zijn kleine stukjes code die je aan het einde van een URL kunt toevoegen. Om de links zo netjes mogelijk te houden kun je ook gebruikmaken van Bitly-links. Bitly-links zijn korte, aanklikbare links die je kunt gebruiken in plaats van lange, onhandige URL’s.

5. Visual

Daarnaast voorzie je best ook een plaats voor de visual. Op die manier kan er ook akkoord worden gegeven en is alles centraal te vinden. Wist je trouwens dat creatieve visuals maken simpeler is dan je denkt? In onze blog over videomarketing lees je alles over video’s die geen hap uit je budget hoeven te kosten.

6. Eventueel: Contentvorm

Wissel je graag af binnen je bedrijf van contenttype? Verduidelijk in je contentkalender of de berichten in de vorm van een post, infographic, nieuwsbrief of blog worden gemaakt. Op die manier kun je in de toekomst posts hergebruiken door ze in een andere vorm te gieten.

7. Eventueel: Budget

Gaat het om een geadverteerde post? Bepaal dan op voorhand het budget per post. Op die manier kun je het totale budget goed inplannen en bepaal je welke posts eventueel meer of minder budget toegewezen krijgen.

8. Eventueel: Targeting specificaties

Dit is enkel van toepassing op geadverteerde content. Vaak heb je de kans om heel specifiek de doelgroep, locatie en eventueel andere zaken te bepalen. Als je dit op voorhand toetst, kun je vaak ook een voorspeld bereik krijgen. Neem dit gerust ook op in je contentkalender, zodat je achteraf de resultaten kunt meten en zien of de post in lijn ligt met de verwachtingen.

9. Notities of opmerkingen

Werk je in een groter team en hebben meerdere mensen inspraak in je contentplanning? Om alles overzichtelijk te houden, voorzie je best ook ruimte voor notities.

10. Status

Tenslotte is het handig om een ruimte te voorzien waarbij voor iedere post de status te zien is. Op die manier weten alle teamleden die toegang hebben tot de contentkalender of de post nog afgewerkt moet worden, ingepland moet worden of reeds gepubliceerd is.

Maak gerust gebruik van AI

Voor het raamwerk van je contentkalender kun je beroep doen op AI. Om hier optimaal gebruik van te maken, moet je een goede prompt bouwen. Een prompt is een vraag of instructie die je aan de AI tool geeft. Vergeet hierin deze zaken niet te vermelden:

  • De frequentie van je content
  • Hoe ver op voorhand je wilt plannen
  • Het doel van je content

Evalueer en optimaliseer je content

Zoals eerder aangehaald, is het belangrijk om af en toe stil te staan bij je content. Merk je bijvoorbeeld dat posts die ‘s avond gepland worden, meer bereik genereren? Worden carousels of enkele afbeeldingen beter ontvangen door de doelgroep? Speel hierop in in je contentkalender.

Zelf aan de slag?

Heb je toch meer een human touch nodig? Laat je het liever over aan experts die er dagelijks met content bezig zijn? Wil je jezelf volledig ontzorgen? Of ben je op zoek naar advies over je contentstrategie? Neem dan vandaag nog contact op voor een verkennend gesprek! Bij Stairway staan wij in voor de contentkalenders van meerdere bedrijven en organisaties uit verschillende sectoren.

Meer blogs

UX

Verbeter de gebruikerservaring (UX) van je website: 8 tips voor meer succes

Wil je de gebruikerservaring van je website verbeteren? Een goede gebruikerservaring kan het verschil maken tussen een succesvolle website en een die wordt overtroffen door de concurrentie. In deze blogpost delen we 8 tips om de gebruikerservaring van je website te optimaliseren, van het gebruik van call-to-actions tot het optimaliseren voor mobiel gebruik.

Lees meer
Social search

Social Media als zoekmachine: zoek je het op Google of op TikTok?

Social Media: dé nieuwe zoekmachine? De opkomst van social search heeft de manier waarop social media gebruikt wordt totaal veranderd. Het is een populaire trend, vooral onder jongere generaties, om social media te gebruiken in plaats van Google voor al hun opzoekwerk. Zo gebruikt 74% van Gen Z TikTok Search en verkiest 51% dit platform boven Google! Lees hier hoe platforms zoals TikTok & Instagram, Google inhalen als vertrekpunt voor een online zoektocht.

Lees meer
E-mail marketing automation

E-mail marketing automation: bespaar tijd en geld

Een contentkalender is een strategische planningstool waarmee je overzicht, consistentie en focus creëert in je contentmarketing. Een contentkalender dient als een schema waarbij content vooruit wordt gepland voor de komende periode. Het dient als duidelijk overzicht van de kanalen, de periode, de copy en bijhorende visual(s), en targeting. Lees verder om te ontdekken hoe jouw bedrijf het meeste kan halen uit een contentkalender, inclusief zaken waar je rekening mee moet houden. We delen ook enkele handige tips en tricks.

Lees meer
social proof en UGC

Win het vertrouwen van je publiek met social proof en user-generated content

Wist jij dat volgens Business2Community millennials 50% meer vertrouwen hebben in user generated content dan in content van merken zelf? Vandaag de dag zijn consumenten kritischer dan ooit tevoren. Ze worden voortdurend overspoeld met reclameboodschappen en marketinginhoud, waardoor traditionele methoden om het publiek te overtuigen steeds minder effectief worden. Het is in deze context dat de kracht van social proof en user-generated content (UGC) naar voren komt als een waardevol instrument dat marketeers kunnen inzetten om betrokkenheid te vergroten, vertrouwen op te bouwen en conversies te stimuleren.

Lees meer

Antwerpse Steenweg 144/0102
9080 Lochristi
+32.(0)9 328 10 07
up@stairway.be